9 Jul 2012 kl: 00:00

Vinnande personligt brev – steg för steg

1. Förbered dig

Gör en ordentlig informationssökning om jobbet och arbetsgivaren där du tar reda på så mycket du kan om produkter, tjänster, kunder, marknad, lediga jobb och vilken typ av personer man söker. Försök hitta gemensamma nämnare mellan dig och företaget.

 

2. Sätt fingret på dina starka sidor

Brukar chefen berömma din positiva energi och dina vänner din påhittighet? Använd all positiv feedback du fått av chefer, kollegor, kunder, vänner och bekanta, och på arbetsintyg för att identifiera dina starka sidor och skapa en träffsäker beskrivning av dig själv och dina egenskaper i ansökan.

 

3. Kartlägg din personliga kunskap

Saker du lär dig i privatlivet kan komma till stor nytta i yrkeslivet. Gör först en lista över fack- och yrkesrelaterade kunskaper, där du listar det du lärt dig genom arbetslivet, utbildningar, och på fritiden. Skriv sedan en lista över annan fackkunskap, där du listar det du kan och de erfarenheter du har av olika branscher, geografiska område eller vissa typer av människor. På så vis strukturerar du alla de kunskaper och erfarenheter som du kan överföra till ditt personliga brev.

 

4. Matcha dina kvalifikationer mot jobbet

Använd infon du samlat ihop om företaget för att välja ut vilka av dina erfarenheter och kvalifikationer du lyfter fram i brevet. Ditt mål är att skräddarsy ditt personliga brev brev så att arbetsgivaren direkt kan se vilken nytta du kan tillföra och på vilket sätt du skiljer dig från andra kandidater. Vad gör dig unik? Är det de branscher du jobbat i, de positioner du haft, de arbetsgivare du jobbat för, de resultat du uppnått, de språk du behärskar eller något helt annat? Ha detta i fokus.

 

5. Var kort och koncis

Skriv så kort och kärnfullt som möjligt. Det du tar upp i ditt personliga brev ska vara relevant för arbetsgivaren den tjänst du söker. Information om familjeförhållanden och fritidsintressen behöver inte nödvändigtvis vara med. Läs också igenom och “rensa” språket från onödiga småord.

 

6. Hitta rätt kontaktperson

Att adressera brevet direkt till rätt person är mycket bättre än att bara skriva “personalavdelningen” på kuvertet, eftersom du kan följa upp att brevet kommit fram. Men se upp så att du inte stavar personens namn fel eller anger fel titel på henne eller honom, då hamnar kuvertet med stor sannolikhet i papperskorgen.

 

Källa: Karriärguiden