10 Jun 2014 kl: 00:00

Santa Maria uppmuntrar till variation

Som Marketing Manager är Jenny Reithner ansvarig för marknadsföringen av bolagets produkter i Sverige – i alla kanaler där konsumenterna möter Santa Maria.

Berätta om en vanlig dag!
– I dag träffade vi en tv-kanal för att prata om ett par kommande samarbeten. Därefter hade jag ett möte med vårt innovationsteam som presenterade idéer till nya koncept. Dagen avslutades med ett möte med en av våra kunder inom dagligvaru­handeln. Andra dagar händer det att jag besöker en butik för att se hur våra produkter presenteras och var de står placerade. Det är viktigt eftersom det är där konsumenterna faktiskt köper våra varor.

Vilken är den största utmaningen?

– Vår utmaning är ge konsumenten större självförtroende när det gäller matlagning – att de tycker att det är roligt att laga mat hemma och att de vågar testa nya saker.

Vad lockade dig till Santa Maria?
– Santa Maria började som en liten kryddhandel i Göteborg 1911 och har sedan dess vuxit till ett stort internationellt företag. Trots det har företaget kvar sina rötter och det är något jag fastnade för. Jag gillar också att jobba med snabbrörliga konsumentprodukter och i den branschen är Santa Maria ett starkt varumärke. En ytterligare anledning är att Santa Maria är duktiga på innovation. Vi har vad vi kallar Food Explorers som arbetar med att plocka upp mattrender och utveckla nya produkter. Vi har till exempel nyligen lanserat en tex mex-pizza.
 
Vad vill du ge för tips till studenter på väg ut i arbetslivet?
– På Santa Maria uppmuntrar vi personalen att byta mellan olika funktioner inom företaget. Det är också mitt råd till unga människor – att testa nya arbetsuppgifter och ansvarsområden. Även när du jobbar med marknadsföring kan du ha stor nytta av att tidigare ha jobbat som Controller eller inom försäljning. Om du skaffar dig en bred erfarenhet i början av din karriär lönar det sig senare.