28 Okt 2008 kl: 00:00

Person-PR: Bli poppis på arbetsmarknaden

– Person-pr är något som många redan jobbar med utan att tänka på det. De flesta vill ju påverka vad som sägs om dem när de inte hör, säger pr-konsulten Daniela Rogosic på pr- och kommunikationsbyrån Sund Kommunikation.

Person-pr handlar om att fylla ditt eget varumärke med dina idéer och värderingar. Vem är du? Vad brinner du för? Vad vill du att ditt varumärke ska förmedla? Hur uppfattar folk dig? Vilka egenskaper vill du förknippas med i framtiden? Effekten av person-pr är att du blir känd för rätt saker inom rätt målgrupp.

– Det personliga varumärket är minst lika viktigt som ett företags varumärke, säger Daniela. Du ska inte göra om dig själv, utan ta kontroll över vad som sägs om dig och vad du utstrålar.

Danielas råd är att sätta upp en personlig kommunikationsplan. Där listar du dina mål, ditt budskap, din målgrupp, vilka nätverk du har och hur du ska nå dina mål. Lägg sedan till aktiviteter för att nå målen, till exempel att lägga ditt cv på nätet eller att höra av dig till de företag som är intressanta för dig. Att ha rätt kontakter är viktigt och för att få det måste du ut och nätverka. Se till att träffa personer som är viktiga för att du ska komma vidare i karriären.

– Var inte rädd för att skilja dig från mängden, men glöm aldrig att vara dig själv, säger Daniela, som också varnar för risken att överexponera sitt varumärke. Om du till exempel inte lyckats etablera en relation efter några försök ska du kanske tänka om. Du vill ju inte ses som påstridig. Som med mycket annat ska person-pr användas i lagom dos.