10 Jun 2014 kl: 00:00

Ny strategi tar Lernia framåt

Göteborgaren Håkan Carrefors tar emot på huvud­kontoret vid Sergels torg i Stockholm. Han var tidigare HR-direktör på teknikföretaget Aditro och har sedan drygt ett år samma roll på Lernia.
– Jag tyckte att Lernia lät som ett spännande företag med sin verksamhet inom både utbildning, bemanning och omställning. Det fanns mycket utvecklingspotential i organisationen när jag hoppade på, vilket jag tycker är stimulerande, konstaterar han.

Lernia ägs av staten, men verkar på samma villkor som ­konkurrenterna på marknaden. Företaget har inget uttalat ­samhällsansvar, men däremot ett tydligt samhällsengagemang.
– Vi försöker särskilja oss mot våra konkurrenter, bland annat genom att vi tycker alla delar av arbetsmarknaden är lika viktiga och intressanta. Att få in personer på arbetsmarknaden, som tidigare har varit utanför, ger verkligen energi.

Just nu händer mycket på Lernia. Det pågår en stor om­organisation och det har även utvecklats en ny strategi som ska ta företaget in i framtiden.
– Vi har en väldigt stor varumärkeskännedom, det är däremot inte lika många som vet vad Lernia faktiskt gör. Det jobbar vi aktivt med att förändra.

Hur skiljer sig Lernia från andra arbetsgivare?
– Lernia är ett värderingsstyrt företag, något som verkligen genomsyrar hela organisationen. Våra kärnvärden är: pålitliga, affärsmässiga, lika och unika. Alla ska känna att Lernia står för något som inte de andra aktörerna på marknaden gör.

Hur kommer man in på Lernia?
– Det vanligaste sättet är genom att vara konsult via oss, där du får möjlighet att växla mellan olika uppdrag. Samtidigt är Lernia en stor koncern där många yrkeskategorier finns representerade. Vi behöver kontinuerligt kompetenta medarbetare inom exempelvis HR, affärsutveckling, ekonomi och marknadsföring.

På Lernia finns det stora karriärmöjligheter för drivna medarbetare, både att utvecklas i sitt chefskap men också att påverka utvecklingen inom våra affärsområden.

Vad gör Lernia för att medarbetarna ska trivas?
– Vi vill differentiera oss genom att bli genuint värderingsstyrda, samt erbjuda tydliga utvecklingsmöjligheter. Våra medarbetare ska känna att ”här vill jag vara kvar och här vill jag utvecklas”. Arbetsgivaren ska vara en sparringpartner och vi satsar på de enskilda individerna, men individerna måste själva ta initiativet.

Vad ger dig lust att gå till jobbet?
– Vi befinner oss i en utvecklings– och förändringsfas just nu. Jag har rekryterat en ny HR-organisation som ska jobba mer strategiskt och konsultativt och därmed bli en enhet med tydligare koppling till affären. Vi funderar mycket på hur vi kan differentiera oss mot konkurrenterna och lyfta Lernia i stort. Jag gillar när allting inte är på plats och trivs i ett förändrings- och utvecklingsklimat.