10 Jun 2014 kl: 00:00

Kunderna ska imponeras på Systembolaget

Efter nästan två år på Systembolaget har HR-chefen Tobias Frohm förstås en del i företagets fokus på positivt bemötande, både internt mellan medarbetare och externt mot kunder och leverantörer. Systembolaget månar om en hög service och erbjuder sina kunder ett brett sortiment av hög kvalitet.
– Sedan muthärvan för tio år sedan har System­bolaget haft en positiv utveckling. Jag har kommit in på sluttampen och förhoppningsvis bidragit med min del. På Systembolaget sätts HR-frågorna högt på agendan, inte minst för att kunna leverera den service och kunskap som kunderna söker.

Systembolaget är ett annorlunda företag på så sätt att det finns ett annat uppdrag än att driva försäljning, samhällsansvaret är grunden för verksamheten. Målet är inte att sälja så mycket som möjligt, utan att begränsa alkoholproblemen och ge folk ett klokt förhållningssätt till alkohol.
– Systembolaget fungerar väl. Vi har nöjda kunder och folk i allmänhet uppskattar System­bolaget. Vi har ett ansvar som vi försöker förvalta på bästa sätt, och vi har en hög ambition där vi strävar efter att vara bättre än andra företag som arbetar med service och detaljhandel. Vi har ju inga direkta konkurrenter ­eftersom vi har en ensamrätt på detaljhandelsförsäljning av alkohol så det är viktigt att hitta andra företag att jämföra oss med för att fortsätta utvecklas.

Systembolaget arbetar långsiktigt med bemötande, både mellan medarbetare och kunder. Ett positivt bemötande ska genomsyra hela verksamheten och internt pratas det mycket om vad ett gott kund­bemötande egentligen innebär.
– Vi satsar mycket på ledarskapet i företaget och tittar på vilken kompetens som behövs för att kunna leverera. Rekrytering är ett viktigt område och att till viss del väva in nya kompetenser i kravprofilen än tidigare. Till exempel har kundbemötande blivit en större del av kravprofilen de senaste åren när vi rekryterar. Vår främsta ledstjärna är god service och vi arbetar aktivt med att ut­veckla kundmötet i alla våra kanaler.

Systembolagets huvudkontor är beläget i anrika lokaler vid Kungsträdgården i Stockholm. Det finns goda möjligheter att utvecklas och avancera, både inom butik och inom Systembolaget i stort.
– Vi bidrar med något gott eftersom vi säljer alkohol med ansvar. Ungdomar har svårare att komma åt alkohol så länge vi finns. Dessutom är Systembolaget en trevlig och bra arbetsplats, med bra förutsättningar och trevliga kollegor. Vi försöker se potential hos varje enskild medarbetare och hur han/hon kan bidra på bästa sätt utifrån sina förutsättningar. Vi har medarbetare som är otroligt kunniga och intresserade av sitt arbete och ute i butikerna brinner man för att ge bra tips och råd till alla kunder. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra och vi vill nå en nivå där kunderna är imponerade när de har besökt Systembolaget.