Jobbtiteln – vår jobbidentitet

Foto: Foto:Christian Enoksson

Aktuellt 19 Mar 2009 00:00

Brukar du presentera dig som ninja på jobbet som du just kammat hem?

Nej, förmodligen inte. Men den ökade globaliseringen har gjort att folk överlag strör jobbtitlar omkring sig som visitkort på en mingellunch.

Titlar som Chief Technical Officer eller Key Account Manager får oss inte att höja på ögonbrynen längre. Att ha en yrkestitel är för många en viktig del av jobbidentiteten. Men ibland förändras de till något som är mer än bara en titel. Som PHP ninja*. Trodde du att det var ett skämt? Icke, sa Nicke. Titeln ”ninja” är i dag faktiskt en allt vanligare syn på amerikanska jobbsökarsajter. En ninja är en programmerare som är kvick och flexibel. Dessutom lockar titeln rätt typ av folk, nämligen sådana som fattar grejen, menar amerikanen Jason Fried, grundare av webb2.0-företaget 37 Signals.

I Sverige har vi inte kommit riktigt lika långt med ”kreativa titlar”, men utländska titlar är vanliga, framför allt inom ekonomi- och teknikbranschen. Officer och Manager är vanliga titlar.
– Om man har benämningen Officer, till exempel Chief Technology Officer eller Chief Financial Officer har man det yttersta ansvaret för teknikavdelningen, ekonomiavdelningen och sitter med i ledningsgruppen, säger Magnus Grönblad, headhunter på bolaget Hipero.

En annan vanlig beteckning på visitkortet är Manager.
– Vad en Manager är skiljer sig lite beroende på kultur och företag, men generellt kan man säga att man inte nödvändigtvis har personalansvar. Vanliga titlar är Key Account Manager som syftar på en person som ansvarar för några få stora konton eller kunder.
Även titeln Sales Manager är vanlig, säger Magnus Grönblad.

”En ninja är en programmerare som är kvick och flexibel”

Eftersom hierarkin är viktig i många utländska företag har användningen av  Manager skapat flera andra nivåer. En person som är mer erfaren kallas i stället Director, till exempel Account Director. Och personer ännu högre upp i hierarkin kan kallas Account Executive eller Senior Account Director.
– Det är viktigt att man försöker matcha titeln om man gör internationella affärer. Är din kund Senior Vice President kanske inte du ska använda dig av titeln Account Manager för då får man kanske inte access till de seniora personerna hos kunden i ett första skede.

I vissa fall går titelhysterin dock alldeles för långt, menar Magnus Grönblad.
– I dag används titlar för att locka folk inom vissa branscher, till exempel duktiga säljare inom en het marknad. Det finns Key Account Managers som ansvarar för 30-40 konton eller bara sysslar med nyförsäljning, något som ligger långt från den ursprungliga betydelsen.

* PHP syftar på hypertext preprocessor, ett populärt skriptspråk.

 

Miguel Guerrero
Publicerad 19 Mar 00:00

Kommentarer

Fler artiklar i kategorin Aktuellt

IKEA bygger vidare på basen för framtidens ledare

Ödmjukhet i kombination med viljestyrka – så kan IKEAs ledarskapsfilosofi kokas ner till en mening. Och Anna Palm ser till att det finns...

Sponsrad

Din Karriär

Deras el-app ska göra miljötänket roligare

KTH-studenter ligger bakom Greenely, en ny app som hjälper oss att förbruka rätt mängd el.

Din Framtid

Matchning ska ta dig till drömpraktiken

InternX ska genom psykologi, matchningssystem och algoritmer underlätta för ambitiösa studenter att hitta den perfekta praktikplatsen.

Från skog till smarta förpackningar

Från skog och pappersmassa till för­packningsdesign och varumärkestänk. På BillerudKorsnäs ingår hela kedjan från råvara till produkt, och...

Sponsrad

Din Karriär

Pessimist? Så kan du gynna företaget

Optimisten gör sig ofta mer hörd på arbetsplatsen än pessimisten. Men är optimister mer värda att lyssna på för företaget? Bokaktuelle...

Dela artikeln

Fler artiklar

Fler artiklar »

Filmer

Fler videos »