Jakten på arbetsglädje
22 Mar 2009 kl: 00:00

Jakten på arbetsglädje

En tredjedel som antingen kan bestå av konflikter och vassa armbågar eller humor och kamratskap. Men frågan är hur man skapar en arbetsplats där alla trivs?

Vi träffar Tomas Eriksson, som är organisationsutvecklare med arbetsglädje som specialitet. Tomas engageras ofta som föreläsare och teambuildare när medarbetare och chefer behöver en inspirationsinjektion eller vill odla det goda mellanmänskliga arbetsklimatet.

Vilka är de värsta glädjedödarna på jobbet?
 – Det är konflikter som sopats under mattan. Konflikter i sig är inte farliga så länge man löser dem. Men olösta konflikter kan ruinera en arbetsplats på arbetsglädje. Ibland behövs hjälp utifrån av en neutral tredje part för att lösa situationen. En annan effektiv glädjedödare är alla tankar som innehåller ordet ”måste”.

Till exempel ”Nu måste jag hinna läsa klart den här artikeln, sedan måste jag ringa Kalle och sedan måste jag”. Ju fler måsten jag kommunicerar med mig själv desto mer tvingad känner jag mig. Och hur glad blir jag av att känna mig tvingad? Fundera på hur många av dina måsten som är verkliga måsten, vilka måsten som du kan plocka bort och om det är några måsten som du skulle kunna ersätta med vill.

Är lönen viktig för om vi ska trivas på jobbet
– Lönen har självklart betydelse eftersom den är en bekräftelse på att du gör bra ifrån dig. Men en löneförhöjning gör dig bara glad en kort stund, efter några veckor har troligen glädjeeffekten försvunnit.

Arbetsglädje handlar mer om att ge sig själv lagom kittlande utmaningar och att använda sin kreativitet för att lösa utmaningarna. Och inte minst, att du trivs med dina kollegor.

Är det mitt eller chefens ansvar att se till att jag trivs på jobbet?
– Ditt eget, åtminstone till 80 procent. Omständigheter och vad andra, till exempel din chef, gör och inte gör påverkar dina förutsättningar att trivas på jobbet. Men den som påverkar dig allra mest är du själv.

Det är du som väljer hur du tolkar det som händer runt omkring dig och betydelsen av vad andra säger och gör. En öppen, nyfiken och positiv attityd smittar av sig på dina kollegor.