Grant Thornton växer tillsammans med kunderna
26 Sep 2014 kl: 00:00

Grant Thornton växer tillsammans med kunderna

Bland de största revisions- och konsultföretagen har Grant Thornton de nöjdaste kunderna enligt Svenskt Kvalitetsindex. Grant Thornton är också en av branschens snabbväxare med drygt 1 000 anställda och över en miljard i omsättning i Sverige. En av nycklarna till framgången är en företagskultur som bygger på delaktighet, engagemang, utmaningar och ansvar.

– Vi är dedikerade till våra kunder oavsett deras storlek och har en stark tilltro till våra medarbetare. När jag började här fick jag ta stort ansvar direkt och kände verkligen att mina åsikter räknades, säger Alvaro Rodriguez som började på Grant Thornton efter sin examen 2007.

Hans kollega Jessica Zetterquist anslöt från en konkurrent för snart två år sedan. Hon hade följt Grant Thorntons utveckling med stor nyfikenhet och när erbjudandet dök upp tvekade hon aldrig.

– Jag brinner för ledarskap och det är något Grant Thornton lägger stora resurser på. Här fick jag bli gruppchef och började med att gå en ettårig ledarskapsutbildning som avslutades i London tillsammans med kollegor från hela Sverige. Jag kände direkt att jag hade hamnat rätt, säger Jessica.

Satsningen på ledarskap har gjort att Grant Thornton har en helt jämn könsfördelning både bland chefer och i ledningsgruppen. Jessica är gruppchef för drygt 20 personer:

– Att se andra utvecklas är det bästa i mitt jobb.När en medarbetare antar en utmaning och lyckas får även jag positiv energi, säger Jessica.

Grant Thornton fokuserar på att hjälpa entreprenörsdrivna företag. Målet är att växa tillsammans med kunderna, och den starka drivkraften genomsyrar hela företagskulturen. Alvaro är uppdragsansvarig för flertalet olika företag och träffar entreprenörer flera dagar i veckan:

– Vi möter massor av olika människor och verksamheter. Våra kunder brinner för att bygga sin dröm och att få hjälpa till med det är fantastiskt roligt, säger Alvaro.

Grant Thornton erbjuder sina kunder hjälp med tjänster inom revision, ekonomiservice, skatt och rådgivning. Det innebär samarbeten över affärsområdena, med öppna dörrar till kollegorna.

– Du kan gå in till vem som helst och bolla idéer. Det är sällan som jag sitter på kontoret och mejlar internt, jag brukar prata direkt med kollegorna istället, säger Jessica.

Alvaro ser Grant Thornton som en stor mötesplats snarare än ett vanligt kontor. En av anledningarna är de kunskapsseminarier som företaget håller. Över 250 seminarier hålls på kontoren varje år.

– Mina kunder går ofta på seminarierna och så pratar vi lite efteråt. Den goda stämningen är en av de största anledningarna till att jag trivs så bra här.