Forum » Karriär öppna » Hjälp -anställningsvillkor -vad tänka på?
Skapad 2 Oct 2008 17:43
Antal svar: 5 st
Visats 1412 ggr
Visa inlägg:
Anonym
2 Oct 2008 17:43
I morgon ska jag ha ett möte med en ev. ny arbetsgivare som är egenföretagare, inga andra anställda finns i dagsläget. På tidigare arbetsplatser har jag ju inte själv behövt tänka på diverse villkor, semestertillägg, försäkringar etc. utan det har ju redan varit inarbetade rutiner på företaget. För att inte missa något viktigt; vad ska jag tänka på att ta upp? Blir oerhört tacksam om jag får lite kloka svar och vägledning!
borttagen medlem
2 Oct 2008 19:09
Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) 6c § ska arbetsgivaren senast en månad efter det att arbetet börjat informera arbetstagaren om de villkor som gäller för anställningen. I LAS regleras även vilken information avtalet ska innehålla. Det är t.ex. - Tillträdesdag dvs. vilken dag du börjar - Arbetsplats - Arbetsuppgifter - Anställningsformen om den är tidsbegränsad eller tillsvidare - Uppsägningstider - Lön och andra förmåner - Arbetstider - Semester - Om det finns kollektivavtal som gäller
Anonym
3 Oct 2008 07:50
Se till att du får pensionsavsättningar motsvarande vad du skulle fått i ett kollektivavtal. och möjlighet till förskottssemester. Semesterreglerna är ganska krångliga, men din framtida arbetsgivare har nog någon som sköter hans/hennes bokföring som har kläm på detta. Se till att övertid regeleras så att det framgår vad du får betalt vid övertid, t ex 1,5 eller 2 gånger din normala lön. Du behöver ju inte heller skriva på avtalet på plats även om arbetsgivaren föreslår det. Ta med förslaget hem så att du hinner gå igenom det ordentligt.
Anonym
11 Oct 2008 16:25
Du kan ju kontakta något fackförbund och fråga om vad du ska tänka på, även om du inte är medlem. Förbund som organiserar efter bransch kan ju knappast begära att du är medlem innan du fått något jobb. Sen tycker jag inte man behöver ta upp allt som facken vill ha med. Speciellt pensionsavsättningar tycker jag du ska strunta i. Begär högre lön istället. Det minskar administrationskostnaderna vilket kan innebära att du får ut mer pengar på det sättet. Dessutom får du större möjlighet att bestämma själv när du vill använda pengarna och AMFs fonder är öppna även för annat sparande. Om du verkligen vill binda pengarna kan du ju alltid pensionsspara privat. Edit: I lönestatistik tror jag att man inte brukar räkna med pensionsavsättningar. Det kan vara bra att påpeka detta vid förhandlingarna, när du jämför med andra möjliga jobb.
borttagen medlem
11 Oct 2008 16:44
För att få ett litet hum om pensionsavsättningars storlek kan du kolla in den här sidan: [https://www.unionen.se/Templates/Article____29736.aspx](https://www.unionen.se/Templates/Article____29736.aspx) Jag tror att den är mest relevant som kalkylunderlag i ditt fall, dvs premiebaserad tjänstepension och inte förmånsbaserad. Jag ser nu att din fråga är lite gammal, troligen har du redan skrivit på avtalet men det kan ju ändå vara bra att titta på detta för eventuella framtida behov.
Anonym
13 Oct 2008 17:59
Hej, Tusen tack för hjälpen!! Inte för sent med svar ännu...har ej skrivit ngt avtal än. Skulle visst träffa styrelsen först och sedan åkte han iväg på resa. Imorgon ses vi igen så toppen med er input!!!

Sök

Sök forum

Unga chefer

SPONSRAT INNEHÅLL
Här kan du göra karriär som ung chef:
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Flytt till Tyskland - anlita flyttföretag?
Pröva med Flyttab AB dom hade lägre priser än dom stora flyttföretagen när vi flyttade till Norge...
Öppen spis i lght...
#1 Köper ni ved på macken och bär upp det i lägenheten? Eller hur gör ni? Tacksam för svar ti...
Skribent finnes
Hej alla!Här har ni mig, en kvinna på 33 år, som jobbat ett par år med att skriva SEO-texter.Jag ...
Obetald ledighet - avdrag.
En fråga jag skulle behöva svar på, tackar på förhand. "Nisse" är anställd på månadslön,"Nisse" h...
Obetald ledighet - avdrag.
En fråga jag skulle behöva svar på, tackar på förhand. "Nisse" är anställd på månadslön,"Nisse" h...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!