Forum » Karriär öppna » Vad är service?
Skapad 15 May 2006 22:40
Antal svar: 12 st
Visats 13705 ggr
Visa inlägg:
borttagen medlem
15 May 2006 22:40
Många av de extrajobb jag söker efterlyser "servicemindedness" och på intervjuer frågar de saker som "vad är service för dig?". Jag tycker det är jättesvårt att svara på för jag är osäker på vad de egentligen menar med service. Jag har jobbat som sekreterare och så ibland, och fick ofta kommentarer som uttryckte att jag gjort mer än vad som krävdes (men på ett positivt sätt) - är det service? Jag får lite känslan av att vara serviceminded, när det efterfrågas av en arbetsgivare, egentligen betyder att man alltid ska jobba mer än vad man har betalt för, så att säga. Som att de säger "Du kommer få dåligt betalt och lite att säga till om, men vi förväntar oss att du är extremt lojal och glad hela tiden ändå". Vore tacksam för tips. Om man skriver "serviceminded" - vad menas *egentligen*?
Anonym
15 May 2006 22:49
Det beror lite på yrke tror jag. Men det associerar service till *mervärde*. Men det är ju en sak att ge service inom företaget (om det inte är ens huvudsakliga uppgift), och att ge service till kunder. Det första skulle inte jag kalla direkt service, det är något annat. Servicemindedness är lite goodwill och en hel massa trevlighet. Det är att sälja bananer och få kunden oändligt mycket nöjdare än om han köpt bananerna någon annanstans till ett billigare pris. Jag jobbade förut på en skidort. Men vi sålde inte liftkort och skidlektioner och after-ski-öl. Vi sålde upplevelser. Det är lite samma tänk där.
Anonym
16 May 2006 07:01
Mm, håller med förra inlägget. Att hålla kundens bästa för ögonen och att ge ett mervärde. Vara intresserad av att hjälpa till, göra sitt bästa i det och lotsa folk med frågor vidare - i vissa fall även i frågor som inte rör företaget. Jag har fått höra att jag är serviceminded, men har rätt svårt att sätta ord på vad jag gör för att vara det.
Anonym
16 May 2006 11:35
Vi ska leverera, inte vad kunden vill ha, utan vad kunden inte ens har kunnat drömma om att han ville ha; och när han får se det kommer han omedelbart att inse att det är vad han velat ha hela tiden. - [picture:/images/graphic_yellowarrow.gif][link:http://en.wikipedia.org/wiki/Denys_Lasdun]Sir Denys Lasdun, brittisk arkitekt, 1972[/link]
Anonym
16 May 2006 11:58
Har i flera år utbildat hotell- och restaurangfolk i service och det blir ett sätt att leva. Vi brukar tala om servicens fyra grundstenar; **Ta personligt ansvar!** "Du äger problemet", har du påbörjat en persons förfrågan eller önskemål - se till att också avsluta den. Hålla löften gentemot gästen/kunden. **Förutse behov!** Förkom gästen/kunden. Rekommendera och föreslå vad som kan vara till hans/hennes fördel och kan förhöja vistelsen/önskemålet. **Överskrid förväntningar** Överraska gästen/kunden gm att göra mer än den har tänkt sig att erhålla. Kan både vara gm tjänst och material. **Erbjud alternativ!** Kan du inte tillgodose en önskning eller förfrågan - hitta alltid lösningar som kan möta/överskrida förväntn. Service är även att förstå innebörden av att varje människa och möte är unikt, du måste kunna släppa loss och gripa tillfället. En annan klyscha som stämmer är att servicen skall komma naturligt - fr ryggmärgen. Servicen är oftast komponenten som skiljer företag åt i en likriktad bransch.
borttagen medlem
16 May 2006 12:39
Bra råd i inlägg #4. Man märker att oerfaren servicepersonal har dålig kläm på den där med att göra det lilla extra, att vara lite flexibel för att göra någon glad. T ex Biträdet vägrar byte eftersom bytestiden gick ut för en dag sedan. (Kunden lämnar butiken i vredesmod och kommer inte tillbaka) Kunden anklagas för att ha gjort något fel med en vara som kunden vill reklamera. (Kunden lämnar butiken i vredesmod och går kanske vidare med en anmälan till ARN) Kunden får inte byta en vara som kostar 100 kronor eftersom kvitto saknas. Varan är helt oanvänd, ligger t o m kvar i förpackningen. (Kunden lämnar butiken i vredesmod och handlar i fortsättningen liknande varor hos konkurrenten) En servitris säger "vad tråkigt" och lämnar bordet när gästen påpekat att maten inte var till belåtenhet. (Här kommer vi inte äta igen, säger gästen till som kompis.) Osv.
Anonym
16 May 2006 14:23
#4 & 5 Bra skrivet!! "Du äger problemet" var ett väldigt bra uttryck!! Jag kör taxi och tänkte "alla som åker med mig ska vara glada när de kommer fram". Det är inte alldeles lätt, men det är min intention i alla fall. Vissa pratar som attan, de är bara att hålla med. Svårare är med de som är tysta. Varför är de tysta? För min skulle eller för dom vill vara tysta? Jag är helt ny på området och studerar nogrant alla tendenser och fenomen. Sen är det skillnad om resan är på 2-3 minuter i stan eller på 20-30 minuter eller kanske flera timmar!! Tänk att sitta helt tyst brevid en person i tre timmar!! Ja, jag har inte hamnat i den situationen men kan inte utesluta att jag gör det. Jag dumpade en snubbe med kebablåda i knät i fredags efter bara 2 km för jag tyckte han var för jobbig. Resan skulle varit 3-4 mil. Jag tror inte han var missnöjd med resan, han bad ju om det!! Han tog ett visitkort, ringde till taxibolaget, åkte med en kollega men utan kebablådan och troligen lite vänligare ton. Kanske han lärde sig kombinationen, "var inte full, ät inte kebab, försök inte deal priset i efterhand" och då kommer man hem. Å andra sidan, jag lärde mig att aldrig mer plocka upp snubbar med kebablådor! :-) Det är inte service -- det är bara dumt!!
Anonym
16 May 2006 18:19
Det finns inget mer positivt och viktigt på en arbetsplats än att vara intresserad av service. För mig är service: Att vara lyhörd. (Ditt ansvar.) Att kunna se helheten. (Chefens/kollegornas ansvar att förmedla.) Att vara snabbfotad. (Ditt ansvar.) Att söka svar på frågor. (Ditt ansvar.) Förutsättningar: Tydligt ledarskap. Bra organisation. Tydliga roller.
Anonym
16 May 2006 18:29
Gisela, För mig handlar service om små saker som ger stort intryck. Något som underlättar tillvaron för någon annan och lämnar en trevlig känsla av nöjdhet efter sig. Ibland handlar det enbart om attityd - den leende personen istället för den sura kan ge ett intryck av service. I min mataffär när jag inte kan hitta en vara så nöjer sig inte personalen med att säga "i rad 5" utan de går med mig dit och säkerställer att jag hittar det jag söker. Jag känner mig omhändertagen och sparar tid. När kundservice förstår att det inte är dem kunden är frustrerad över utan att något inte fungerat. Jag ringde en gång oerhört frustrerad till en kundtjänst och var inte särskilt trevlig kan jag tänka mig. Men personen i fråga bemötte problemet med en härlig attityd att "nu ser vi till att försöka lösa det här" och det slutade med att jag öste beröm över henne och avslutade samtalet på gott humör. Den kvinnan var service fökroppsligad! Sekretarare är en oerhört viktigt person för många och att få hjälp som överträffar det man frågat efter är helt klart service eftersom det underlättar livet för den andra. Och här kommer även initiativförmåga och proaktivitet in vilket i min definition helt klart ingår i service (resan är inte bara bokad utan här finns också en kort rapport om staden, sevärdheterna, resturangerna man vet chefen tycker om och vädret man kan vänta sig tex.) Cecilia
Anonym
16 May 2006 18:35
Bra tråd! #4 "Du äger problemet" Känns relevant. Att erbjuda alternativ är också bra. MEN, för att ge en motbild mot alla krav som kan finnas på en person som skall vara service-minded: Att ge mer än förväntat, javisst, men du vill väl inte sänka värdet på din egen arbetstid samtidigt? På en restaurang kanske några tycker att det är trevligt att du pratar mycket med gästerna, men de flesta blir nog ännu gladare om maten kommer på bordet snabbt. Vilket är då service? "Bättre är bästs värsta fiende" brukade jag få höra på en reseledarekurs. Tror de syftade på risken att överarbeta saker. Om du knäcker dig själv på kuppen är det ju inte bra service alls, bara dumt. Alltså om restaurangästen vill ha extra mycket glass så ger man dem den vanliga portionen och säger med ett leende att "varsågod, här kommer din extra stora glass". Då blir också restaurangägaren nöjd med din service. Le och gör det som förväntas och det som avtalats, om och om igen. Lättare sagt än gjort. N
Anonym
17 May 2006 00:30
Läs en kort och mycket givande bok som heter "Det goda värdskapet". Den säger en hel del om vad som skiljer service från värdskap. Känns som att mycket av det som står nedan är hämtat direkt ur denna bok. Den är i mitt tycke grym! Jag lärde mig en hel del om mig själv som person i serviceyrket och gav mig ordentliga tankeställare. Läs den och du kommer att ha klockrena svar till nästa intervju! Kolla på www.vardskapet.se Lycka till!
Anonym
17 May 2006 06:38
Jag tycker själv att jag är servicminded. Det användarna uppskattar mest på mitt jobb är ständig kontakt, uppföljning och information även om informationen inte alltid är positiv. Får kunder feedback och har full koll på grund av mig tycker jag själv att jag uppfyllt kriteriet serviceminded.
Anonym
17 May 2006 06:56
#4 klockrent och handfast - bra skrivet och bra sammanfattat!! Det gick hem hos mig!! ;) Gött att få bättre ord på sådant jag redan gör samt att ha som tankeställare för vidare utveckling.

Sök

Sök forum

Framtidens kvinnor

SPONSRAT INNEHÅLL
Företagen för framtidens kvinnor
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Flyttfirma i Stockholm. Vad rekomenderar ni?
# 0 Jag anlitade www.tsoneva-grundstad.se jag är mycket nöjd!  
Tips!
Knyt nya kontakterhttp://capdesign.idg.se/2.990/1.568851/knyt-nya-kontakter
sov gott
jag gör en studie om hur mycket sovrumsmiljö påverkar ens liv. och vill att ni hjälper mig med de...
Värma upp ett hus
ett lösning till problemet kan komma fram ifall ni har lust att svara på denna enkät :)     ht...
Era erfarenheter av antidepressiva?
Jag har provat de flesta anti-depressiva och har nu i flera år ätit en medicin som jag tycker fun...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!