Forum » Lönefrågor » Hur mycket kostar 30000 per månad
Skapad 23 May 2002 12:09
Antal svar: 15 st
Visats 6871 ggr
Visa inlägg:
Anonym
23 May 2002 12:09
Hur mycket total kostar lön 30000 per månad för arbetsgivare, inkl även semester etc, men inte lokal?
Anonym
23 May 2002 12:14
I enkla slänger- Det dubbla...dvs...en som har lön på 30k...kostar totalt 60k...
Anonym
23 May 2002 12:14
Sociala avgifter, alltså obligatorisk sjukförsäkring och pensionsavgift, är väl runt 35%. Och sen tillkommer extra avtalspension som väl är ytterligare 7-8% eller så. Nåt mer som jag glömt?
Anonym
23 May 2002 12:18
Glömde ju semestern - om det inte är fråga om en fast anställning med vanlig semester med betalda lediga dagar så är väl semesterersättningen ytterligare 12% av lönen.
Anonym
23 May 2002 12:18
semester 10%?
borttagen medlem
23 May 2002 12:20
Ja, som någon tidigare skrev, dubbelt upp! Alltså 60 000 kr. Det som betalas är arbetsgivaravgift och sociala avgifter. Du betalar själv inkomstskatt på din lön. Med andra ord har staten roffat åt sig största delen av din lön utan att något egentligen hänt. Du får kanske ut 19.000 efter lön. 60.000-19.000 = 41.000 kr. Fast det är klart, vi får ju världens bästa vård för pengarna....
Anonym
23 May 2002 13:02
Tro inte att någon arbetsgivare skulle betalt ut 60.000 till dig om de slapp arbetsgivaravgiften. Lägre skatter är inte nödvändigtvis likvärdigt med bättre levnadsstandard och mer pengar i plånkan. Det är det bara utopiska högerromantiker som tror. Jag vill vara anonym på grund av att jag vill slippa personliga påhopp från fascister på SC.
Anonym
23 May 2002 13:09
Märkligt att personer med vänsteråsikter upplever sig behöva vara anonyma med risk för påhopp av 'fascister'. Jag som trodde den grå sosseattityd du uttrycker var den politiskt korrekta i dagens samhälle så varför ska man då behöva gömma sig? ;-) Ser mig inte som nån högerromantiker men trots det känns det i någon mån som att man blir lurad när man ser hur mycket av lönekostnaderna som inte tillfaller mig själv. Den huvudsakliga orsaken till min frustration i det fallet är att vi i Sverige INTE, trots världens högsta skattetryck, har världens bästa offentliga service. Jag anser att det beror på att man slösar med pengarna och inte använder dem effektivt. Hur man ska komma tillrätta med det är nog ett ämne för en annan diskussionstråd än denna ;-).
borttagen medlem
23 May 2002 14:55
Ehh? Typiskt. Vänsterrörelsen verkar inte insatt i ekonomi, tyvärr. Jag tror du missuppfattade hela frågan. Vi pratade om vad arbetsgivaren måste punga ut med. Lönen beskattas inte hos arbetsgivare utan hos dig som individ. Alltså en helt annan fråga. Nu pratar vi vad det kostar för arbetsgivaren att betala ut en lön. Om företaget inte behövde betala några skatter så skulle de ju inte hur som helst betala mig 60.000 kr i månaden! De skulle isåfall t ex anställa en extra person! Om behovet finns. De där pengarna kan ju behövas för expansion eller i verksamheten! Lägre skatter för företagen innebär att fler arbetslösa kan få jobb. Fler arbetslösa som får jobb innebär mindre bidrag för staten och mer skatteintäkter. En väldigt enkel logik. Vänstern oroar sig för att borgarna skall förstöra välfärden när de egentligen vill förbättra för alla genom att minska arbetslösheten och minska statens utgifter.
Anonym
23 May 2002 15:06
Men 60000 är inte rätt svar. 30000 * 1,6 borde vara 48000:-.
borttagen medlem
25 May 2002 11:02
Det där vet vi lika lite om som om effekten av att höja skatten. Av att höja skatten kan ge lägre skatteintäkter samtidigt som lägre skatt kan ge högre. På samma sätt kan man få bra vård billigt och dålig dyr, beroende på hur den sköts. Det betyder inte att privat vård är bättre eller sämre. Dessutom missar du en sak. Om det skulle vara så att vi inte fick den sjukförsäkring arbetsgivaravgiften tex innebär iom att den slopades, så skulle du vara tvungnen att betala den själv. Det skulle göra att du skulle inte jobba för 20000 i månaden. Vad som dessutom är bättre med detta är att då arbetsgivaravgiften är baserad på % av lönen så innebär det att lågriskjobb med hög lön tex kontorsjobb betalar en högre premie än vad som är rätt samtidigt som jobb med högre risk inte betalar sin premie. Att själv få betala sin försäkring skulle leda till rätt premie som i sin tur skulle leda till rätt lön. Jag förstår att du vill vara annonym med såna floskler. /Andreas
Anonym
26 May 2002 19:41
Dubbelt upp brukar tas som schablon. Ett litet räkne exempel: Du köper en liter bensin för tio kronor. Då är 2 kr bensin resten skatt och avgifter. För att du ska få tio kr efter skatt måste du få ut 20 kr från arbetsgivaren. Arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgifter etc på ca 10 kronor till. Lite vinst 5kr. Summering: 35:- måste du dra in till företaget för att kunna köpa bensin för 2:- Staten/komunen tar 28:- Företaget tar 5:- i vinst
Anonym
26 May 2002 19:41
Dubbelt upp brukar tas som schablon. Ett litet räkne exempel: Du köper en liter bensin för tio kronor. Då är 2 kr bensin resten skatt och avgifter. För att du ska få tio kr efter skatt måste du få ut 20 kr från arbetsgivaren. Arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgifter etc på ca 10 kronor till. Lite vinst 5kr. Summering: 35:- måste du dra in till företaget för att kunna köpa bensin för 2:- Staten/komunen tar 28:- Företaget tar 5:- i vinst
Anonym
26 May 2002 20:49
Nu stod det att lokaler var exkluderade. Normalt sett måste man dock lägga in abstrakta värden för att få en vettig uträkning av vad en anställd kostar. Det ska ju finnas någon som har personalansvar för personen, då kostar den personens timmar p.g.a den anställde, vidare finns utrustningskostnader, mjukvaror o.s.v.
Anonym
27 May 2002 10:53
Eftersom jag sitter här med mitt lönebesked kan jag delge herrskapet några fakta: Bruttolön: 31933 kr Prelminärskatt: 9451 kr Arbetsgivaravgift: 10480 kr Alltså betalar jag och min arbetsgivare ungefär 20 000 kr i skatt.
Anonym
27 May 2002 11:53
Skatt är bara en del av kostnader. Även avtalspension, semester (under 5 veckors semester, får du detalt utan att arbeta). Andra kostnader är mindre relevant, tex dator, arbetsplats, administration, vd som har större levnadskostnader som utan dig säkert inte behövs.

Sök

Sök forum

Framtidens kvinnor

SPONSRAT INNEHÅLL
Företagen för framtidens kvinnor
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Starta gambling sida
Jag har börjat jobba för ett nytt nätverk som slår upp portarna 1 september.Är du intresserad av ...
Flyttfirma i Stockholm. Vad rekomenderar ni?
# 0 Jag anlitade www.tsoneva-grundstad.se jag är mycket nöjd!  
Tips!
Knyt nya kontakterhttp://capdesign.idg.se/2.990/1.568851/knyt-nya-kontakter
sov gott
jag gör en studie om hur mycket sovrumsmiljö påverkar ens liv. och vill att ni hjälper mig med de...
Värma upp ett hus
ett lösning till problemet kan komma fram ifall ni har lust att svara på denna enkät :)     ht...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!