27 Maj 2008 kl: 00:00

Förtjänar du en löneförhöjning?

Förbered dig! Du är utled på uppmaningen, nog vet du att du bör förbereda dig inför lönesamtalet. Långt innan. Trots det börjar du först veckan innan med att lista varför just du ska ha höjd lön. Efter tre, fyra punkter tar det stopp. Din hjärna jobbar febrilt för att minnas någon positiv bedrift att kladda ner på papperet.

 

Tänk efter nu: Är du verkligen värd den där löneförhöjningen? Innan du fnyser och självgott svarar ”Jamen självklart!” – ta några minuter och kika igenom påståendena här nedan. Om flera av dem stämmer in på dig har du dessutom fått mängder av motiveringar som chefen inte har en chans emot.

 

 

Motiveringar för att chefen ska höja din lön:

* Förra månaden gjorde du något överraskande som var utöver vad som förväntades av dig.

 

* Du har förbättrat dina kunskaper inom ditt område. Antingen genom att gå en utbildning eller arbeta inom nya områden på företaget.

 

* Du vet vad som pågår utanför ditt kontor, vad som händer i branschen och hur framtiden ser ut.

 

* Du tillför företaget något utöver dina avtalade arbetsuppgifter.

 

* Du har utökat ditt kontaktnät och företaget kan dra nytta av dina nya bekantskaper.

 

* Du uppfattas som en expert inom ditt område.

 

* Du tillför mer än vad någon annan skulle kunna göra på din position.

 

* Du har uppfyllt målen sedan förra lönesamtalet, och till och med överträffat en del.

 

* Du har fått utökade ansvarsområden och hanterat det med framgång.

 

 

Checklista inför ditt lönesamtal

I boken Höj din lön – en guide till din personliga löneutveckling listar författaren vilka egenskaper som är bra att ha koll på. Vilka kan du bocka av inför löneförhandlingen, och vilka kan du fokusera på att förbättra? Räkna med att chefen har en likadan lista.

 

Ambitionsnivå

Analytisk förmåga

Ansvarstagande

Drivande

Empati

Engagemang

Flexibilitet

Helhetssyn

Initiativförmåga

Kreativitet

Kommunikationsförmåga

Lyhördhet

Måluppfyllelse

Pedagogisk förmåga

Resultatinriktning

Samarbetsförmåga

Social kompetens

Serviceinriktning

Stresstålighet

Yrkesskicklighet