10 Jun 2014 kl: 00:00

Flexibelt ledarskap på Trafikverket

På Trafikverket finns stora möjligheter att utvecklas och växa som ledare. Det vet Madelene Falk som på kort tid klättrat på karriärstegen. 2009 kom hon till Trafikverket och började då som trainee. I dag är hon chef för planerings­avdelningen inom verksamhetsområdet Underhåll, vilket innebär att hon arbetar för att bilar och tåg kan rulla obehindrat på vägarna.

Berätta mer om ditt jobb som planerings­chef!
– Jag ansvarar för 32 medarbetare på elva orter runt om i landet. Medarbetarna finns över hela landet eftersom det är en nationell verksamhet, så det blir mycket resande. I stor utsträckning handlar det om hur vi ska fördela skattebetalarnas pengar. Vilken typ av underhåll ska vi prioritera, laga kontaktledningar eller byta broar? Den typen av frågor gör att jag som chef måste vara både flexibel och lyhörd.

Hur skulle du beskriva Trafikverket som arbetsplats?

– Innan jag kom hit hade jag en del förutfattade meningar. Jag trodde att det var en arbetsplats full av gråa gubbar i kostym som satt framför sina datorer hela dagarna. Men det visade sig vara precis tvärtom. På Trafikverket finns massor av nytänkande och kreativitet. Vi måste hela tiden anpassa oss efter yttre omständigheter, så som vädret. Det är hela tiden många bollar i luften och vi arbetar tillsammans i nära dialog med departement, leverantörer, operatörer och kunder.

Vad utmärker dig som ledare?
– Som chef är inte det viktigaste att ha mest kompetens, mina medarbetare är så oerhört kompetenta. Jag har absolut inte mest erfarenhet på min avdelning. Min roll är att få mina medarbetare att växa och göra ett bra resultat. Det viktigaste är att ha en rak och ärlig dialog.

Vad utmärker ett modernt ledarskap?
– Med tanke på att vi på Trafikverket måste kombinera en tydlig målstyrning med att hela tiden anpassa oss så är flexibilitet ett av nyckelorden. Mitt bästa råd till blivande ledare är: Tänk inte att du är ung och oerfaren. Ta alla chanser och se det som en spännande och lärorik utmaning.