”Fick ihop 50 000 dollar på fem timmar”
7 Feb 2013 kl: 00:00

”Fick ihop 50 000 dollar på fem timmar”

Oskar Kalmaru är medgrundare till Memoto, kameran som ska dokumentera precis allt du gör. Än finns ingen Memoto-kamera att köpa i butik, utan de som bidragit med tillräckligt stor summa till utvecklingen får en kamera hemskickad när de första modellerna är färdiga. Projektet har finansierats genom crowdfunding-sajten Kickstarter.

– Vi behövde finansiering för att kunna starta produktionen av de första enheterna. Det hade kanske gått att få det på annat håll också, men genom Kickstarter fick vi också en möjlighet att testa vår idé på riktiga kunder.

 

Vad tycker du om responsen ni fått? 
– Den har ju varit helt fantastisk! Vi startade 23 oktober (2012) och behövde få in 50 000 dollar innan 30 november för att lyckas med projektet. De pengarna hade kommit in redan efter fem timmar. Efter ungefär tre veckor var i uppe i det tiodubbla. Vi har behövt ta in extra personal för att hantera all respons som vi har fått genom Twitter, Facebook, till våra mail och förstås på Kickstarter.

 

Hur ser nästa steg ut?
– Vi har finansiering från en extern investerare också och nu är nästa steg att färdigställa de första kamerorna och skicka till de som stöttat oss på Kickstarter. Och förstås fortsätta att bygga en riktigt bra produkt.

 

Vilka är nackdelarna med crowdfunding?
– Det är viktigt att komma ihåg att det krävs mycket jobb för att skapa och underhålla ett crowdfunding-projekt. Det är ingenting som säljer sig självt, utan du måste vara aktiv och fokuserad på att berätta din historia bakom projektet och hela tiden vara lyhörd för dina supportrars frågor och behov. Egentligen är det ingen nackdel, eftersom du får massor av värdefull feedback och kunskap tillbaka, men man misstar sig om man tror att det är enkelt.

 

Fördelarna?
– Den största fördelen är just all den feedback som du får från användarna, oavsett om den är positiv eller negativ. Ett crowdfunding-projekt är lite grann som en gigantisk fokusgruppsundersökning, men med riktiga kunder.

 

Läs också:

6 tips – så lyckas du med crowdfunding

Intervju med FundedByMe:s grundare Daniel Daboczy