30 Sep 2009 kl: 00:00

CV på nytt sätt – som rekryterarna älskar

Anna nöjer sig inte med att söka jobb på ett traditionellt sätt. Hon nöjer sig inte ens med att spela in en film för att promota sig själv som jobbsökande och lägga upp den på Youtube. På www.annatjobb.nu har hon skapat en hel kampanj för att marknadsföra sig själv.

 

På sajten har hon lagt upp youtubefilmen, en radioreklam hon gjort, sitt cv, samt en lapp man kan skriva ut och sätta upp för att promota hennes sida. Allt under parollen: ”Ge Anna ett annat jobb”.

 

Och de experter vi frågat är eniga. Resultat är klockrent. Speciellt om man söker jobb inom media.

– Helt fantastisk ansökan, har aldrig sett något liknande. Hon skulle få komma på intervju direkt! säger rekryteraren Håkan Sandberg.

 

Det som är positivt är att Anna skapat en sajt som fungerar som CV och arbetsprov i ett.

– Hon visar ett mycket tydligt arbetsprov. Och som cv-expert tycker jag att det är ett bra mycket mer vederhäftigt bevis på vad någon kan än vad ett cv någonsin kan bli, säger Pelle Mårtensson på CV-skolan.

 

Det enda negativa är egentligen tydligheten. CV:t är svårt att hitta på sajten och det inte framgår inte helt tydligt vilken typ av jobb Anna söker:

– Budskapet om att hon vill få ett jobb är tydligt…men vilket jobb? frågar sig Frida Lindblom VD på Min karriär.

 

Dessutom skulle Anna säkert vinna på att skriva ut lite bättre kontaktuppgifter. På sajten finns bara en mailadress och det står inte vad Anna heter i efternamn. Mitt försök att nå henne för att få svar på några frågor misslyckas – tur att jag inte var en rekryterare som ville erbjuda Anna jobb!

 

 

Så här tycker experterna:

 

Pelle Mårtenson, Cv-skolan

Tjejen är ju superduktig på det hon gör! Det tycker jag att hon visar tydligt. Imponerande!

 

Hon visar ett mycket tydligt arbetsprov. Och som cv-expert tycker jag att det är ett bra mycket mer vederhäftigt bevis på vad någon kan än vad ett cv någonsin kan bli. Så de som letar efter en tjej med hennes kompetens vore dumma om de inte kontaktar henne, förutsatt att de gillar vad de ser.

 

Här handlar det om att träffa någons hjärta. Och råkar det hjärtat tillhöra någon som bestämmer äver rekryteringar. Då är jobbet hennes!

 

 

Håkan Sandberg, rekryterare:

Helt fantastisk ansökan, har aldrig sett något liknande. Hon skulle få komma på intervju direkt!

 

Naturligtvis skall det vara ett passande jobb, säkerligen inom media.

 

Länken fungerar ju naturligtvis sämre i de fall man skall söka jobbet via en formaliserad blankett på ett företags webbsida, det är ju vanligt i dag. Men den måste fungera superbra för spontanansökningar.

 

 

Frida Lindblom, VD på Min karriär:

Jag tycker helt klart det här är en kreativ aproach som verkligen är riktad mot hennes val av bransch. Den har nästan en dubbel funktion som både CV och arbetsprov.

 

Man får en ganska bra bild av henne via filmen och den är inte alltför ”proffsig” heller vilket gör att man får ett prestigelöst intryck av henne som jag uppfattade som positivt. Dessutom är det en bra funktion att underlätta för dem som hamnar på hennes hemsida att sprida budskapet vidare. Men CV:t som gömmer sig bland böckerna var lite svår att hitta.

Hon kanske ska ha det som en lapp som hänger på väggen istället?

Och sen är frågan: budskapet om att hon vill få ett jobb är tydligt…men vilket jobb?

 

Sammanfattningsvis så tror jag att rekryterare kan nappa på detta, speciellt de som är inom branschen.