Vindkraftsreparatören: ”Farligare att köra bil”
20 Jan 2015 kl: 00:00

Vindkraftsreparatören: ”Farligare att köra bil”

Det här är del 2 av 4 i artikelserien Ensam är stark – där vi pratar med ensamjobbarna som gör stordåd i det tysta.

Efter 18 år som forskare inom kompositmaterial, som är en sammansättning av två eller flera material, sadlade Greger Nilsson om till egenföretagare inom vindkraftsbranschen. I dag jobbar han som vindkraftsreparatör med bas i Piteå i Norrbotten och med hela norra Sverige som arbetsfält. Han är dessutom en av få i Sverige som kan kalla sig expert på området.

– Det är ont om svenska företag som kan reparera vindkraftverk på höga höjder. Det är framför allt tyska bolag som besuttit den kunskapen tidigare. Jag såg en marknad och bestämde mig för att köra.

”I dagsläget kör jag alldeles för mycket bil. Det är betydligt farligare än höga höjder”

Att jobba som vindkraftsreparatör är inget för höjdrädda – ett vindkraftverk kan vara allt från 80 till 140 meter högt. Greger gör det mesta av sitt dagliga arbete helt ensam men eftersom höghöjdsarbete omfattas av stora säkerhetsföreskrifter tar han ibland hjälp för att kunna utföra sitt jobb.

– Det gäller att ha respekt för höjder, och säkerheten går alltid först. Det händer därför att jag tar hjälp av en person som säkrar när jag ska utföra reparationer. Det är aldrig någon som ifrågasätter om jag bedömer att det är för riskabelt för att gå upp. Av säkerhetsskäl utförs de flesta reparationer också sommartid. Arbetet försvåras ordentligt när det blir kallare ute.

De höga höjderna till trots menar Greger att de största riskerna i hans arbete är älgarna på vägarna.

– I dagsläget kör jag alldeles för mycket bil. Det är betydligt farligare än höga höjder. Bilkörandet tillsammans med allt det administrativa arbetet jag utför är det minst roliga med mitt jobb. Den största fördelen med att jobba som ensam vindkraftsreparatör är själva expertrollen. Det är roligt att få göra det jag är bra på och att bli betrodd. På mitt förra jobb var jag en av ett 40-tal kunniga inom kompositområdet, men här är jag ensam expert på marknaden och det är ett stort förtroendeuppdrag.

Som expert utför Greger inte bara reparationer, han får också ofta bedöma skador gentemot försäkringsbolag.

– De vanligaste skadorna beror på åsknedslag och tillverkningsfel. Jag har en viktig roll i att kunna förklara vad som hänt eftersom skadorna ofta omfattar flera miljoner.

Det svåraste med jobbet som vindkraftsreparatör är att hitta lösningar som passar aktuella väderförhållanden.

– Med min forskarbakgrund hade jag grunden inom det teoretiska, sedan har jag lärt mig det praktiska. Att vara utomhus på hög höjd förutsätter att kunna göra det bästa möjliga av situationen, sådana bedömningar gör jag hela tiden, säger Greger.