9 Dec 2014 kl: 00:00

Väderstad blickar framåt med stark innovationshunger

Det var historien om ett företags fantastiska resa som lockade HR-direktören Annika Franzén till Väderstad. Historien om lantbrukaren Rune­ Stark som 1962 tröttnade på att hans träsladd slets ut så fort och därför bestämde sig för att tillverka en i stål.
– Rune var en riktig innovatör som brann för att göra saker bättre. Med den nya stålsladden kunde han grunda ”Runes mekaniska verkstad” som företaget hette från början, och när hans fru Siw Stark tog över det administrativa rodret började de snart växa.

”Har sökt nästan allt
Fem decennier senare är Väderstad fortfarande ett familje­företag där arbetet leds av paret Starks fyra barn. Men utöver det är det inte mycket som är detsamma – man har kommit långt sedan ”Runes mekaniska verkstad”.
– I dag har vi marknadsnärvaro i över 40 länder och vi har tolv dotterbolag över hela Europa. Förra ­året köpte vi dessutom det kanadensiska företaget Seed Hawk, så nu är vi redo att utforska den kanadensiska ­och amerikanska marknaden.

Bara under de fyra år som Annika har arbetat på Väderstad har hon sett en kraftig tillväxt som har krävt nyrekryteringar inom en mängd kompetenser. ”Vi har sökt nästan allt”, berättar hon skämtsamt.
– Men om vi ska se till våra kärnkompetenser håller vi alltid ögonen öppna för engagerade, nyfikna och drivna ingenjörer med inriktning mot utveckling eller produktion.

Lika innovativ som stark
Väderstad säljer inte bara sina produkter utan även den tekniska know-how som krävs för att hantera dem på rätt sätt. Att ha kompetens inom flera områden är därför intressant för oss.
– Eftersom vi säljer både maskin och metod letar vi efter med­arbetare som är bra på kundbemötande och agronomi. Är du en ingenjör med de kompetenserna, då har du stora möjligheter att lyckas på Väderstad. Men tyvärr är den profilen svår att hitta. Därför samarbetar vi bland annat med Lantbruksuniversitetet för att tidigt väcka intresse för företaget hos studenterna.

Som nyanställd på Väderstad kan du få arbeta med både vidare­utveckling och nyutveckling av lantbruks­maskiner. Att ständigt förbättra maskiner och därmed effektivisera kundernas verksamheter är centralt för verksamheten.
– Man kan säga att vi har kommit med en innovation varje decennium som har fördubblat vår omsättning, och det vill vi fortsätta med. Vi måste kontinuerligt pres­­entera starka, nya idéer för att fortsätta vara konkur­renskraftiga på marknaden.

Det bästa av två världar
Trots den kraftiga expansionen tycker Annika att Väder­stad har lyckats behålla den familjära känsla ­som grundade företaget.
– Vi har en gemytlig och trivsam kultur, trots den stora kostymen. Vi återinvesterar mycket i vårt företag och våra medarbetare, vi tror på intern rörlighet och vi försöker hitta våra ledare internt. Jag skulle säga att vi är det bästa av två världar: ett familjeföretag med spän­nande utvecklingsmöjligheter.