25 Jul 2012 kl: 00:00

Så övertygar du andra

 

Vilka knep har du för att övertyga andra och få som du vill?

 

1. Tänk igenom dina argument.
– Jag vet inte om jag tror på knep. Övertygelse ligger ofta i en välgrundad idé med genomtänkta argument. Har man dessutom bra attityd och tror på sin sak så brukar resten lösa sig.

/ Emma Stjernlöf, Nordic communication manager, Google

 

 

2. Paketera rätt.

– Jag hade en gång en chef som brukade säga: ”If you don´t have the content, ensure you have the packaging”. Med handen på hjärtat har jag använt det rådet ett antal tillfällen…

/ Kristina Lukes, marknads- och innovationsdirektör, Abba Seafood

 

 

3. Var tydlig.
– Genom att först ha en klar uppfattning och sedan en förmåga att kommunicera den på ett tydligt sätt upplever jag att det går att övertyga andra. På samma sätt kan andra övertyga mig.

/ Anna Nordström, country manager/handelssekreterare, Exportrådet i Tyskland

 

 

Cecilia Kocken, skriva cv, cv-tips, toppchef4. Gör andra delaktiga.
– Genom förberedelse och att göra key stakeholders delaktiga i ett tidigt skede för att skapa förståelse för värdet av aktiviteten. Delaktighet bygger engagemang enligt mig och är en viktig del i framgång. Ett uppbyggt förtroende bidrar också mycket − har man en grundplåt och dessutom är väldigt tydlig och passionerad i sin övertygelse så når man långt.

/ Arletka Skurczynska, Nordic marketing director personal care, Unilever

 

 

5. Kombinera självförtroende och ödmjukhet.
− Jag tror att ha en stark övertygelse och bra självförtroende kombinerat med ödmjukhet är de nycklar som hjälper mig att nå mina mål. Man måste vara 100 procent säker på vad man själv tycker och vara väl påläst innan man kan övertyga någon annan, ofta är det värt att kompromissa ett argument för att få igenom det andra.

/ Caroline Willaume, 31, sales and marketing manager, Sembo

 

 

6. Tro på det du argumenterar för.
− Jag har nog inga andra knep än att vara mig själv och tro stenhårt på det jag gör. I en fråga där beslutet är viktigt för mig ser jag till att alla berörda vet vad jag tycker och varför jag tycker det.

/ Mika Burman Götz, 32, försäljningschef internetbanken, SEB internetbank

 

 

 

 

 

LÄS MER

 

 

– Att träna dig retoriskt gör dig beredd även när du inte är förberedd, berättar Shortcuts retorikexpert Jennie Gotsis.
Låt inte slumpen avgöra om du lyckas på intervjun. Här är retorikexpertens bästa knep för hur du övertygar rekryteraren att du är rätt för jobbet.