10 Jun 2014 kl: 00:00

Många guldkorn hos Systembolaget

Efter nästan tjugo år inom detaljhandeln blev Marita Dahllöf erbjuden tjänsten som områdeschef inom Systembolaget. Tio år senare är hon försäljningschef för de 218 butikerna i södra Sverige. Ett arbete där hon varje dag måste använda lika delar hjärta och hjärna för att nå bästa resultat.

Vad innebär ditt arbete på Systembolaget?
– Min roll går ut på att leda och fördela arbetet bland de 14 områdescheferna i södra Sverige. Som ledare har jag kontinuerliga möten med mina medarbetare för att se till att vi lever upp till vårt kundlöfte, resultat, personalfrågor och kompetensutveckling. Jag besöker ungefär 5–10 butiker per vecka och då får jag möjlighet att träffa medarbetare samt att lyssna och se hur väl vi möter våra kunder. Jobbet innebär många resdagar om året, men det är väldigt roligt.

Vad är det allra roligaste med ditt jobb?
– Jag brinner verkligen för att våra kunder ska vara imponerade när de lämnar våra butiker. Det arbetet är inspirerande och genomsyrar allt vi gör eftersom ledarskapet i Systembolaget bygger på att du som ledare visionerar, engagerar samt levererar. Genom vårt ledarskap ska våra medarbetare nå fram till målet, imponerade kunder.

Hur är du som ledare?
– En av mina viktigaste uppgifter är att hitta medarbetare som kompletterar varandra och lyssna på dem så att alla kan utvecklas professionellt i sina roller och bli sina ”bästa jag”. Det finns guldkorn överallt, man måste bara hålla ögonen öppna. Jag är också nyfiken, har höga förväntningar på både mig själv och andra och försöker involvera mina medarbetare i både beslut och ansvar. Att arbeta för goda relationer till såväl chefer som medarbetare och kollegor är en av mina viktigaste uppgifter. Mår vi bra kan vi också prestera bra.

Vilka utmaningar innebär ditt arbete?
– Vi har det spännande och viktiga uppdraget att sälja alkohol under ansvar, det innebär att vi ska begränsa alkoholens skadeverkningar och ge god service till våra kunder. Det är ett helt unikt uppdrag och därför väldigt utmanande. De senaste åren har vi arbetat för att utveckla ”det goda kundmötet”, våra kunder ska helt enkelt få ett bemötande som imponerar när de besöker oss. Nyligen blev vi utsedda till ”Sveriges bästa serviceföretag” av Service Score 2013. Det vittnar om att det arbete vi utför börjar ge frukt.