”Ingen slump att King är världsledande”
6 Maj 2013 kl: 00:00

”Ingen slump att King är världsledande”

Spelutvecklaren King expanderar och vill anställa en ny person varannan dag om de hittar rätt talanger. För medarbetarna är det viktigaste att ha roligt på jobbet – och att arbeta med produkter i framkant.

King lanserar omkring tolv nya spel om året – sammanlagt har de gjort mer än tvåhundra spel. De som blir riktigt populära får ett eget team som utvecklar det vidare till Facebook och mobilen, och uppdaterar spelet löpande med nya banor och nytt innehåll. Det tar bara fyra till fem månader från idé till färdigt spel, sedan tar nästa utmaning vid – att lära av spelarna själva.

– Vi ställer hela tiden frågor som: ”Vad gör spelarna? Är det något som är för otydligt, för svårt, för lätt eller något som saknas?”. Sedan utvecklar vi spelen utifrån vad de vill ha, säger Levina Persson, Product Manager för ett nytt, än så länge hemligt, spelprojekt.

 

Levina har arbetat på företaget i ett år och har en bakgrund som ekonom inom e-handel och betaltjänster. Kollegan Peter Horvath är projektledare för alla spel som spelas direkt på hemsidan, och en riktig spelveteran. Han har varit i branschen i över tio år, varav snart två på King. Arbetsmiljön och lagkänslan utmärker företaget, menar han.

– Vi har samlat de absolut bästa inom området, och utvecklas och hjälper varandra för att bryta ny

mark. På grund av det mogna ledarskapet är det lätt att kombinera jobbet med familjen. Samtidigt

händer det att det blir extrajobb – men det beror främst på det egna intresset, säger Peter.

 

London, Barcelona och San Francisco är bara några av platserna runtom i världen där King har kontor. Därför finns det också många chanser för anställda som vill flytta utomlands. King växer väldigt snabbt, i genomsnitt vill de anställa en ny person varje dag, så länge de kan hitta rätt talanger. Men förutom talang och erfarenhet är det viktigaste att medarbetarna själva brinner för spel. Levina har alltid spelat tv-spel och brädspel med familjen. Nu spelar alla vännerna spelen som hon är med och utvecklar.

– Det är med stolthet jag säger att jag utvecklar spel på King. Det är ingen slump att vi är världsledande, säger hon.

 

Klockan är två på eftermiddagen och Peter och Levina ska gå på planeringsmöte för nya spel. Den senaste tekniska lösningen låter dem följa hur många som spelar de nya banorna så fort de släpps. Ingen har provat tjänsten ännu, så Levina kommer inte kunna låta bli att titta på siffrorna även under helgen, för att se hur det går.

– Från att klockan slår tolv någonstans i världen kan jag följa det på mina grafer i realtid, det är väldigt inspirerande att få så snabb feedback på något du varit med och tagit fram, säger hon.

 

 

FAKTA: Levina Persson
Titel: Product Manager.
Utbildning: Nackademin 2009.
Vad eller vem inspirerar dig? Jag blir inspirerad av personer som utmanar så kallade sanningar.

FAKTA: Peter Horvath
Titel: Projektledare Skill Games.
Utbildning: Blekinge Tekniska Högskola, 2001.
Vad eller vem inspirerar dig? Jag inspireras av barn, de tänker så fritt och ohämmat.

Text: Tobias Andersson Åkerblom