16 Apr 2012 kl: 00:00

CV:t rekryteraren älskar

Känns det traditionella CV:t alltför fyrkantigt för dig? Kanske ska du i så fall satsa på någon av de nya, kreativa CV-tjänster som poppar upp just nu.

 

En av de senaste trenderna i jobbsökardjungeln är video-CV:n, det vill säga att spela in en presentation av sig själv på en videofilm som sedan skickas till arbetsgivaren. Christian Hultén är vd på företaget Zerolime, som erbjuder videobaserade lösningar för rekrytering och bemanning.
– Med en videofilm kan du i ett tidigt skede visa vem du är och framhäva dina styrkor på ett personligt sätt, mer än bara på papper.

Är du inte övertygad om att en film med dig själv i huvudrollen är nyckeln till drömjobbet finns andra vägar att gå. Ingela Skullman är grundare och vd på företaget Teamfactory som specialiserar sig på tekniken storytelling. Metoden innebär att det personliga brevet skrivs som en berättelse.
– I dag pratas det mycket om det personliga varu­märket.Skriva cv, foto, tips, cv, personligt brev, Jesper, makeover En bra berättad historia ger arbets­givaren en inblick i dina kvaliteter, vem du är som person och vad som gör dig unik, säger Ingela.
Innan skrivandet påbörjas gör skribenten en djupintervju med den jobbsökande för att säkerställa att rätt egenskaper lyfts fram. Fördelen med metoden är, förutom att du blir ihågkommen, att rekryteraren får en mer levande bild av dig som kandidat. Men börjar du redan nu fundera på filmmanus och kreativa layoutidéer så tänk på att inte flippa ut totalt.

 

Även om en videofilm eller en spännande berättelse är ett bra sätt att skilja sig från mängden, fyller det vanliga CV:t en viktig funktion.
– För att arbetsgivaren ska få en komplett bild bör du kombinera båda delarna, påpekar Christian Hultén, som får medhåll från de rekryterare vi har pratat med.

 

 

Se vad Elin Josefsson på Ikea och Helen Leitner Larsson på Adecco tycker om våra fyra ansökningstyper här nedan!

 

STORYTELLING CV

cv, skriva cv, storytelling→ Den här ansökan framställer dig som guds gåva till arbetsgivaren – bokstavligt talat. Genom en påhittad konversation mellan chefsguden Zeus och de andra gudarna berättas din historia. I dig tycker sig Zeus ha hittat den perfekta kandidaten, och förklarar tålmodigt hur du genom åren har stöpts till att passa just det här företaget.

Helen Leitner Larsson,
rekryteringschef, Adecco:

– Det här fungerar inte alls. Dels är det svårt att se vad du har gjort tidigare, dels fångar inledningen inte mitt intresse. Att skriva en sådan här typ av ansökan är riskfyllt och för att lyckas måste du vara otroligt skicklig. I den här texten måste jag leta för att hitta dina nyckelkompetenser.

 

 

KLASSISKT CV

cv, skriva cv, klassiskt→ Du vill köra på ett säkert kort, och väljer därför att skriva en klassisk ansökan. I CV:t radar du upp vilka erfarenheter du har och vilka lärdomar du har dragit av dina olika anställningar och från föreningslivet. I brevet skriver du på ett rakt och trevligt sätt hur du tror att dessa erfaren­heter skulle komma till användning hos arbets­givaren.

Elin Josefsson,
recruitment specialist, Ikea:

– Så här ser majoriteten av de ansökningar vi får in ut. Visst finns det en risk att du inte sticker ut, men samtidigt är det ett format som alltid fungerar. Som rekryterare vill jag snabbt få en överblick av vad du har gjort tidigare. Det ger en bra helhetsbild av dig som kandidat.

 

 

NYTÄNKANDE CV

cv, skriva cv, nytänkande cv→ Du vill göra ett starkt första intryck, och väljer därför att trycka upp ett antal specialdesignade kaffe­muggar med texten ”Jag är rykande het”. Dessa skickar du ut till rekryterare på dina drömarbetsplatser tillsammans med ditt CV och ett kort meddelande som avslutas med frasen ”Ska vi ta en kaffe och snacka jobb?”

Helen Leitner Larsson,
rekryteringschef, Adecco:

– Rent spontant känns den här kandidaten som en säljartyp. Gäller det en tjänst inom reklambranschen kan det säkert fungera, men då måste det vara en riktigt snygg mugg. Väljer du denna metod är det på egen risk, det gäller att det du skickar hamnar hos rätt person.

 

 

VIDEO-CV

cv, skriva cv, storytelling→ På en specialgjord sajt har du kompletterat informationen i ditt CV med en liten videosnutt där du berättar mer om dig själv och vem du är som person. Framför kameran får du chansen att göra ett bra intryck på ett mer personligt plan, där kroppsspråk, kläder och fram­toning ger en helhetsbild av dig som person.

Elin Josefsson,
recruitment specialist, Ikea:

– En videofilm är ett bra komplement till det klassiska CV:t. Söker du ett säljarjobb eller en annan tjänst där din personlighet väger tyngst kan det vara relevant att sälja in sig på ett personligt sätt. En film säger ju mer om dig som person än ett vanligt brev.