Arbetsnarkoman? Här är varningssignalerna
11 Nov 2014 kl: 00:00

Arbetsnarkoman? Här är varningssignalerna

Affärstidningen Forbes har i en artikelserie tittat närmare på hur man bäst balanserar förhållandet mellan arbete och privatliv. De har utgått från den fjärdedel av alla yrkesverksamma amerikaner som uppvisar tecken på arbetsnarkomani för att se vilka gemensamma nämnare och varningssignaler som minifesterar sig.

Resultatet är fem punkter du som arbetstagare har all anledning att vara uppmärksam på. Att inte kunna slita sig från jobbet kan vara förödande i det långa loppet.

1. Du går alltid sist från jobbet

Den typiske arbetsnarkomanen kommer först och går sist från kontoret. Eller så jobbar hen till sent inpå kvällarna hemifrån. Något som enligt experterna är dåligt både för produktiviteten och hälsan. De som tar bättre hand om sig själva, tar regelbundna pauser och gör saker de gillar får mer gjort på färre timmar, enligt många experter.

2. Du slutar aldrig tänka jobb

Det är inte bara långa arbetsdagar som definierar ett ohälsosamt förhållande till arbetet. Minst lika talande är det faktum att riktiga arbetsnarkomaner nästan alltid går runt och tänker på yrkesrelaterade saker. Den drabbade kan befinna sig i tropikerna, skidbacken eller badkaret, men ändå inte riktigt kunna släppa taget om jobbet. De som i stället kopplar av ordentligt minskar stressen som annars håller kroppen på helspänn och rentav får oss att prestera sämre på arbetsplatsen.

3. Din kropp säger ifrån

Om du har ett osunt förhållande till ditt jobb kommer det förr eller senare att sätta rent fysiska spår. Med arbetsnarkomani följer dåliga vanor som skräpmat, lunch vid skrivbordet, brist på träning och dålig sömn. Faktorer som, när de samspelar, kommer att göra dig till ett vandrande vrak, plågad av magsår, migrän eller psykiska, ångestrelaterade besvär.

4. Dina privata relationer svajar

Om dina barn, din partner eller nära vän visar tecken på oro kring ditt förhållningssätt till jobbet är det läge att lyssna. De är de första som saknar dig eller blir arga för att du missar saker som bröllopsdagar eller skolpjäser till förmån för jobbet. Ett välmående privatliv borgar för ett bra yrkesliv – glöm aldrig det.

5. Din självkänsla hänger på yrkesprestation

Alla kan bättra på sitt självförtroende och syn på sig själva genom att göra bra saker på jobbet – visst – men om karriärmässiga framgångar är det enda som får dig att må sådär extra bra är du ute på hal is. Det tyder på att ditt välmående och din personliga utveckling bara hänger på jobbet. Något de allra flesta ångrar, enligt vedertagen forskning, är att de spenderade för mycket av sin tid och energi på jobbet, och inte på att leva ut andra drömmar.


Dags för en självdiagnos? Tänk över frågorna nedan!

Brukar du jobba över?

A. Nej det händer nästan aldrig.
B. Nja det händer rätt ofta.
C. Ja, på morgonen är jag den första som knackar på dörren och jag är självklart även siste man ut var eviga dag.

Hur ofta brukar du ta med dig jobb hem?

A. Rätt sällan.
B. Rätt ofta.
C. Jag tar alltid med mig jobb hem, kvällar som helger. Jag somnar i princip över min bärbara dator.

Tycker din familj och dina vänner att du jobbar för mycket?

A. Nej det tror jag inte att de tycker.
B. Nja ibland tycker de nog det.
C. Ja mina vänner klagar ständigt på att jag alltid jobbar. Jag har sällan tid att träffa dem och har inte heller tid för några icke jobbrelaterade hobbies. Men mitt jobb är ju så kul och viktigt.

Är det lätt eller svårt att vara ledig?

A. Jag tycker det är härligt att vara ledig.
B. Det tar några dagar innan jag kan slappna av då jag ofta är uppe i varv av jobb.
C. När jag försöker vara ledig blir jag mest rastlös och vet inte vad jag ska göra.

Brukar du ha dåligt samvete för allt du inte hinner med?

A. Nej absolut inte, jag gör mitt bästa.
B. Ibland tycker jag att jag hinner för lite.
C. Tankarna mal ständigt på om allt jag inte hunnit redan. Jag är sällan eller aldrig nöjd med mig själv och det jag presterar. Jag tycker alltid att jag borde hunnit lite till.

Går du till jobbet även när du är sjuk?

A. Nej då brukar jag försöka vila.
B. Ja det händer ibland.
C. Jag jobbar alltid oavsett om jag är frisk eller ej. Inte ens hög feber kan hålla mig ifrån att jobba – åtminstone inte från att läsa några rapporter i sängen…

Är du bra på att sätta gränser för hur mycket du orkar jobba?

A. Ja jag vet mina gränser.
B. Ibland händer det att jag pushar mig själv lite för hårt.
C. Nej jag pressar nästan alltid mig själv till max och ibland lite till.

Händer det att du kopplar bort från telefoner och mailkontakter?

A. Ja visst händer det att jag tar time-out och blir onåbar.
B. Ibland, men det är rätt ovanligt.
C. Nej det händer i princip aldrig. Om jag är någonstans där jag inte kan kolla mail eller inte har täckning på min mobil så blir jag väldigt stressad och tror att jag missar något viktigt.

Resultat:

Flest A: Nej, du är knappast i riskzonen för att jobba för mycket. Du har en bra balans mellan att göra och att vara.

Flest B: Du är någonstans mitt emellan att jobba för mycket och att kunna vara ledig och bara slappna av. Här befinner de flesta sig idag. Håll kontakt med dig själv så att du blir ännu bättre på att känna in när du behöver släppa taget om jobbet ett tag. Det kan bli för mycket av det goda även om du tycker att ditt jobb är kul.

Flest C: Ja, du är i riskzonen för att bli en fullblodsarbetsnarkoman med risk för försämrad hälsa, och havererade personliga relationer. Dessutom gör man ofta också ett sämre jobb om man inte vilar och tar det lugnt mellan varven, även om man i grunden älskar sitt jobb – vilket du säkert gör eftersom det får ta så stor plats i ditt liv.