Var går egentligen gränsen för vad man ska tacka ja till som anställd?
Foto: Emma Hanquist/vol

Löneförmånernas dolda baksida

10 Apr 2012 16:42
0
0
3991 visningar
LÖNEFÖRHANDLING Det började med en fruktskål i fikarummet och fortsatte med hemhjälp. Arbetsgivarnas erbjudanden om förmåner blir allt mer generösa. Borde vi vara på vår vakt?

Vi tänker oss ett möte i föreningen för anonyma förmåns­tagare, AF. Deltagarna sitter i en ring och det är M:s tur att prata.

 

– De frågade om jag ville ha en bulle till kaffet. Det är klart man inte säger nej till det. Jag förstod ju inte då att det var inkörsporten till tyngre grejer. Veckan efter så sa de att jag kunde få en mobiltelefon. Jag sa ja av bara farten. Någon månad senare skickade de ut ett mejl där det stod att alla skulle få bärbara datorer och gratis bredbandsuppkoppling. Jag trodde att de skämtade. Men det kändes skönt att de på något sätt tog hand om hela ens liv. Efter ett halvår var det dags igen. Jag hade precis kommit upp från företagsgymmet och skulle gå in i personalmatsalen, där vi äter gratis, när jag såg en lapp på anslagstavlan. Man kunde skriva upp sig på Förmåner, löneförmåneren lista om man ville ha hjälp med städning hemma. Det var löjligt billigt.

 

– En kväll, på väg hem från företagsmassören, fick jag ett sms från min chef som undrade om jag var intresserad av att ha Sebbe, vår son, på ett företagsdagis som de skulle öppna. Det var ju som en skänk från ovan. Alla bekymmer vi hade haft hemma, allt vi hade bråkat om, tog företaget hand om. Jag anade inte att det var början till slutet.

 

B, som leder det här mötet, frågar:

– Hur menar du?

– Tomheten. Att det blev så mycket tid över. Vad skulle jag göra med alla de här timmarna när vi tidigare hade städat, skjutsat till dagis, lagat mat? Jag gick till företagspsykologen och hon sa att jag kanske behövde ett miljöombyte. Hon föreslog att jag skulle låna en av fjällstugorna som koncernen har.

 

 

Var går gränsen?

Var går egentligen gränsen för vad man ska tacka ja till som anställd? Kan alla de där sakerna som låter så bra komma med ett förbehåll som är så finstilt att det inte ens är nedskrivet? Kort och gott: Finns det egentligen några gratisluncher i personalmatsalen?
– Det där är en fråga om perspektiv, konstaterar Calle Rosengren, fil.dr i arbetsvetenskap och psykologi vid Malmö högskola.

 

Han fortsätter:
– Om du enligt den marxistiska skolan bestämmer dig för att arbetslivet är en relation mellan två parter, arbetsköpare och arbetssäljare, så förväntar sig arbetsköparen en motprestation för allting den gör. Då är minsta banan i en fruktskål ett sätt att skapa lojalitet. Om man å andra sidan ser detta som en win-win-situation, där man odlar en gemensam relation och får hjälp med livspusslet för att bättre kunna hantera sin livssituation, då är det en helt annan sak.

 

 

SAS institute visar vägen

SAS institute, världens största privatägda mjukvaruföretag, utsågs fyra år i rad, 2007–2010, till landets bästa arbetsplats av undersöknings- och managementkonsultföretaget Great place to work. I år kom SAS institute tvåa. Den anda som den amerikanske grundaren och koncernchefen Jim Goodnight ville skapa har framgångsrikt odlats och spridits till de 105 länder där företaget nu har verksamhet.

 

Floskler som respekt och sunda värderingar ska i SAS institutes värld inte bara vara vackra ord på en powerpoint-presentation, utan synas i aktiv handling. Bland annat i form av de förmåner som erbjuds de anställda. Dessa förmåner ser lite olika ut på olika platser i världen, men vanligt förekommande är flexibel arbetstid, frihet under ansvar, 35 timmars arbetsvecka och stöd för att arbeta hemifrån.
– Nu är vi i start­groparna med att starta upp flexpay som gör det möjligt att få hemhjälp till rimlig penning, kemtvätt, ögonlaseroperationer, bilpooler, olika friskvårdsaktiviteter och rabatt på SL-kort, bland annat, säger Kerstin Wejlid, hr-manager på SAS institute.
Hon poängterar att företaget har stor respekt för att man har ett liv utanför arbetet. Ett exempel är att man aldrig bokar in möten före klockan nio på morgonen eller efter fyra på eftermiddagen utan att först stämma av med de inblandade.


På det amerikanska huvudkontoret i Cary, North Carolina, finns dagis, läkare, frisör, gym, simhall, biljardbord, kurser, biltvätt, kemtvätt, apotek och möjlighet att skicka barnen på sommar­läger i företagets regi.
Och medarbetarna jublar. Personal­omsättningen är 2 procent, jämfört med branschsnittets 20 procent, och ekonomitidskriften Fortune utsåg SAS institute till USA:s bästa arbetsplats 2011.

 

 

Ideal eller skrämmande exempel?

Så varför blanda in Marx i detta? Om de anställda gör vågen och företagen skrattar hela vägen till Wall street så finns väl ingenting att vara bekymrad över? Bilden problematiseras något om man envisas med att lyssna till vetenskap ochforskningsstudier. Michael Allvin, psykolog och verksam som forskare vid Arbetslivsinstitutet, pekar tillsammans med fyra kollegor i boken Gränslöst arbete på de problem som kan uppstå när gränsen mellan arbete och fritid luckras upp. ”Arbete och familjeliv tenderar att flyta in i varandra och till och med ta varandras egenskaper. Det kan mycket väl vara följden av en medveten strategi från arbetsgivarens sida. Att aktivt involvera de anställdas hela liv i arbetet är nämligen inte bara ett sätt att få mer arbete utfört. Det kan även vara ett sätt att ta arbetstagarnas engagemang i anspråk”, skriver författarna i boken.


Men vad är egentligen nytt i detta? Företagshälsovård fanns långt innan någon svensk kunde stava till employer branding, och när bruksorternas storföretag skulle rekrytera så fixade arbetsgivarna boende till de anställda, vilket ofta var nödvändigt för att locka arbetskraft till orten.

 

Nu är konkurrensen en annan och jakten på rätt kompetens sker möjligen mer subtilt.
– Det behöver inte alls vara något negativt, men man ska inte heller vara alltför aningslös kring detta. När de stora drakarna, som Microsoft, erbjuder dagishämtning och städhjälp, så gör de det naturligtvis för att de förväntar sig en motprestation. Företagen är inga välgörenhetsinrättningar, utan har kommit fram till att detta är lönsamt, säger Calle Rosengren.

 

 

Flexibilitet som löneförmån

Per Adolfsson, Microsofts svenske vd, är en av drakarna. Microsoft ger medarbetarna tekniska verktyg som telefoner, bredband och datorer som gör det möjligt att kommunicera hemifrån via bland annat videokonferenser.
– Vi har en väldigt flexibel inställning till var man utför sitt arbete. Självklart vill vi inte att man sitter hemma varje dag, men om man är två yrkesarbetande föräldrar med små snoriga barn så vill vi hjälpa till att få bort det stressmoment som det innebär om det blir debatt hemma om vems arbete som är viktigast, säger han.

 

I Great place to work-undersökningen besegrades SAS institute i år av just Microsoft. I USA erbjuder jätteföretaget, med 90 000 anställda, sina medarbetare hjälp med tvätten, livsmedelsinköp och fria cateringmiddagar. I Sverige finns andra för­måner som friskvårdsbidrag och möjlighet att under tre dagar varje år, med bibehållen lön, arbeta med ideella projekt. Någon har valt att donera stamceller, en annan har undervisat i it i skolor och på äldreboenden.
– Vi är inte med och tävlar om att erbjuda mest förmåner. Vi tycker att den största förmånen ska vara att ha ett jobb som är kul och där man har chansen att utvecklas, säger Per Adolfsson.

 

Han medger att nya tekniker innebär en utmaning för de anställda.
– Men det finns verktyg som hjälper till att tydligt berätta om man inte vill bli störd. Jag ringer väldigt sällan till medarbetare på kvällen. I stället kopplar jag upp mig på kommunikationsverktyget Lync och ser om de finns tillgängliga, säger han.

 

 

5000kr att må bra för

Medarbetarna på energikoncernen Eon Sverige får varje år 5 000 kronor att spendera på aktiviteter som de själva väljer. Om man vill gå på massage, svettas i träningslokalen, prioritera snabbare sjukvård, dansa salsa eller få hjälp med städning hemma, det är individens val.

 

Bertil Östman, stabschef och ansvarig för hälsofrågor och förmåner på Eon, menar att man i dag inte kan separera fritid från arbetsliv.
– Mår du inte bra när du går till jobbet, fysiskt eller psykiskt, så har du inte full verkningsgrad, säger han och ställer den retoriska frågan:
– Vad är en arbetsplats i dag? Vad är arbetstid? För 10-15 år sedan var det lätt att svara på de frågorna. Arbetet var placerat på en specifik fysisk plats och där skulle du vara mellan klockan 8.00 och 16.30. När gränserna luckras upp och vi kan svara på mejl dygnet runt så måste individen själv sätta stopp. Det ställer också stora krav på att chefen är uppmärksam. Problemet med flexiblare arbetstid och en suddigare gräns mellan arbetsliv och privatliv är i normalfallet inte att de anställda jobbar för lite, utan tvärtom.

 

 

1. Transport till arbetet

Lastbilstillverkaren Scania startar en ny busslinje, utrustad med wifi, som ska transportera de anställda mellan Stockholm city och Södertälje.

 

2. Mobiltelefon och bärbar dator

Förmåner som nästan anses självklara i dag. Vanligast är att erbjuda företagstelefon som medarbetaren även får använda privat upp till en viss summa varje månad.

 

3. Hushållstjänster

Allt fler företag har avtal om hemstädning, och på exempelvis Statoil erbjuds  småbarnsföräldrar med barn upp till åtta år tio timmars städning eller barnpassning per månad som företaget betalar. Den anställde skattar för förmånen.

 

4. Friskvård

Många företag ger sina anställda ett friskvårsbidrag, och Statoil erbjuder exempelvis sina anställda massage- eller naprapatbehandling en gång per månad.

 

 

 

Läs mer:

 

Har du kört fast i löneförhandlingen? Då är det läge för plan B: löneförmåner. Men vad ska man ta till när friskvårdsbidraget och den där extra semesterveckan blev beviljade för flera år sedan? Shortcut frågade några experter:

 

Det blir ingen Iphone 5, men väl en 4S. Så här skaffar du den som löneförmån.
Text: Marcus Wilhelmson

Kommentarer

Du måste logga in eller registrera dig som medlem på Shortcut för att kommentera.
23 Apr 2014 13:40
STRESS OCH BALANS Blir du ofta nervös när du ska genomföra en muntlig presentation? Du är inte ensam, och det är betydligt vanligare än du tror. Hantera din nervositet med olika tips, och besegra din rädsla för rampljuset.
Inga kommentarer: Kommentera
22 Apr 2014 08:24
PÅ JOBBET Elitidrotten gjorde henne till en vinnarskalle. Strukturerna i näringslivet fick henne att ta ­fighten. Med rekryteringsföretaget WES tar Anna Stenberg nu kampen om normerna i chefsleden.
Inga kommentarer: Kommentera
17 Apr 2014 16:54
PÅ JOBBET I Länsförsäkringars undersökning framkommer att arbetsgivare vill men kan inte hantera den psykiska ohälsan bland anställda. Endast 26 procent svarade att de har rätt kompetens att hantera problemet.
Inga kommentarer: Kommentera
16 Apr 2014 14:54
LEDARSKAP Är du chef eller ledare? Håll dig borta från de vanligaste chefsfällorna med tips från Mats Alvesson och Stefan Svenningsson, författare till boken Chefsliv – det ska fan vara chef.
Inga kommentarer: Kommentera
15 Apr 2014 18:15
STRESS OCH BALANS Semestern närmar sig och allt fler känner sig stressade över allt de måste hinna med innan ledigheten. Behöver du slappna av? Kolla in de här tipsen.
Inga kommentarer: Kommentera
14 Apr 2014 17:57
PENGAR Barn till personer med hög status är i genomsnitt längre än barn till personer med låg status. Ny forskning vid Göteborgs Universitet visar att våra levnadsvillkor har inflytande på hur långa vi blir.
Inga kommentarer: Kommentera
11 Apr 2014 18:45
FRAMTIDENS KVINNLIGA LEDARE Kvinnor känner större ansvar för samhällsförändringar än män, enligt en undersökning från Ashoka, organisationen för socialt entreprenörskap.
Inga kommentarer: Kommentera
10 Apr 2014 15:48
AKTUELLT Anställ personer med olika etnisk, social och kulturell bakgrund. Det tycker sex av tio svenskar, som vill se ökad mångfald på jobbet.
Inga kommentarer: Kommentera
9 Apr 2014 13:28
PERSONLIG UTVECKLING Utvecklingssamtal är ett faktum på många arbetsplatser, vare sig du gillar det eller inte. Men hur överlever du detta, ofta kritiska, samtal med din chef? Nedan listar vi åtta tips för att ta kontroll över situationen.
Inga kommentarer: Kommentera
8 Apr 2014 14:59
PÅ JOBBET Känner du dig ibland som en bluff på jobbet? En titel utan substans? En karriärsballong vars största skräck är en synål? Lugn, du är inte ensam.
Inga kommentarer: Kommentera
7 Apr 2014 12:13
PERSONLIG UTVECKLING Tar du av dig skorna inomhus, säger tack hela tiden och är duktig på att facebooka? Då är du en typisk svensk, sett ur en utlännings ögon.
Inga kommentarer: Kommentera
4 Apr 2014 12:48
PÅ JOBBET Arbetar du som sjuksköterska eller lärare? Då är du med stor sannolikhet inte psykopat. Bland chefer och advokater däremot, finns fler psykopater eftersom dessa yrken inte kräver något känslomässig engagemang.
Inga kommentarer: Kommentera
3 Apr 2014 12:24
TIPS Annika Östberg och Paolo Roberto – de utsågs till Sveriges bästa talare 2013. Talarforum delade under Talargalan på Berns i Stockholm ut priset till årets bästa manliga respektive kvinnliga talare.
Inga kommentarer: Kommentera
2 Apr 2014 13:40
AKTUELLT Polisen börjar ta betalt för fyllecell och Nokia uppdaterar sin gamla käpphäst 3310. Gick du på skämtet? Här listar vi de fem bästa skämten som företagen och organisationer försökte lura oss med.
Inga kommentarer: Kommentera
1 Apr 2014 13:39
PÅ JOBBET Svenskar älskar internet. Så pass mycket att vi ligger i toppen av listan över den högsta internetanvändningen i världen. Men hur mycket surfar vi svenskar egentligen? Den nya internettjänsten Surfkoll ger dig svaret.
Inga kommentarer: Kommentera
31 Mar 2014 08:20
STRESS OCH BALANS Stress på jobbet eller problem i privatlivet. Vad som får oss att prestera sämre på arbetet beror helt på vem du frågar, de anställda själva eller ­arbetsgivarna.
Inga kommentarer: Kommentera
28 Mar 2014 08:20
JOBBINTERVJU Det är rekryteraren som står emellan dig och ditt drömjobb. Så vad gör du när intervjuaren visar sig vara riktigt dålig på sitt jobb? Här får du tipsen som räddar dig på mardrömsintervjuerna
Inga kommentarer: Kommentera
Inga kommentarer: Kommentera
27 Mar 2014 07:00
CV OCH PERSONLIGT BREV En rekryterare vill veta vad just du kan bidra med som anställd och det är bra om det är mer än stavfel. Kolla in cv-experten Charlotte Ulvros genomgång av Fredriks jobbansökan!
Inga kommentarer: Kommentera
26 Mar 2014 11:50
PÅ JOBBET Den 26 mars är för tredje året i rad lika med jobba hemma-dagen. Här tipsar experten Lena Lid Falkman om hur du jobbar bäst långt borta från kontoret.
Inga kommentarer: Kommentera

Senaste artiklarna

första |
föregående |
1 2 3 4 5 ... 130 |
nästa |
4 inspirerande föreläsningar att boka in!
24 Mar 2014 08:21
Vad är ditt drömprojekt?
21 Mar 2014 08:39
3 sanningar om sömn
20 Mar 2014 07:00
5 chefstyper och hur de vill styra dig
18 Mar 2014 12:28
"Sluta snacka skit om dig själv"
18 Mar 2014 09:53
Krönika: Sjukt lätt att starta eget
14 Mar 2014 10:22
LISTA: Här gör du bäst lönekarriär
13 Mar 2014 07:00
5 karriärmissar du gör bäst i att undvika
12 Mar 2014 13:07
Konsult inga konstigheter
11 Mar 2014 08:21
Hon bevisar makten i nätverkandet
10 Mar 2014 08:18
Alla talar om: feminismen
8 Mar 2014 09:12
6 sätt att bli omtyckt av kollegorna
7 Mar 2014 08:05
Så byter du karriär
5 Mar 2014 18:05
LISTA: Här finns jobben 2014
5 Mar 2014 08:30
Så stor är löneskillnaden
4 Mar 2014 11:16
första |
föregående |
1 2 3 4 5 ... 130 |
nästa |

Sök artiklar

Sök

Unga chefer

SPONSRAT INNEHÅLL
Här kan du göra karriär som ung chef:

Shortcutjobb

Gratis CV-granskning


Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

 

Kontakta oss!


Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!