12 Mar 2008 kl: 00:00

Andra lektionen i CV-Skolan – Hantera dina styrkor

Ett cv kan, tvärtemot vad många tror, se ut precis hur som helst – så länge det presenterar dig som person. Cv:t ska marknadsföra dig. Inser du nu att sätten att göra det på är oändliga?

Det är därför jag jobbar strategiskt tillsammans med mina kunder och ser arbetet som en personlig marknadsföringskampanj. Jobbsökande är långsiktigt och det finns inga genvägar.

I arbetet ingår att analysera dig som person. Vilka egenskaper, kunskaper och styrkor har du och vad vill du? Det ingår också att analysera företaget du är intresserad av och personen som förväntas läsa ditt cv. Inget får lämnas åt slumpen.

Lade du märke till att jag inte nämnde dina svagheter som en del i analysen av dig? Jag är faktiskt inte det minsta intresserad av dina brister. Och jag hoppas verkligen att du aldrig skrivit upp dina tillkortakommanden i ett cv? Jag har ju själv sett denna styggelse. Frågor om dina svagheter kan komma upp på en intervju men du väljer själv vad du tar upp i ditt cv och då kommer inte dina nackdelar på fråga.

Återigen. Om jobbsökande är en personlig marknadsföringskampanj är ditt cv en annons. Kan du tänka dig en annons för en produkt som berättar vad som är dåligt med den?

Intervjuträning ökar dina chanser

I min intervjuträning lär jag ut en metod att hantera frågor om svagheter som inte bygger på den klassiska modellen, att välja en svaghet som kan tolkas som en styrka: ”Ibland kan det hända att jag arbetera för mycket”. Jag tror helt enkelt inte på klyschor och jag vet att alla rekryterare har hört de där slitna gamla formuleringarna massvis med gånger. Det blir för lätt att genomskåda dem.

Det finns åtminstone två sätt att se på det här med svagheter på. För det första det klassiskt svenska sättet som går ut på att man måste jobba för att bli bättre på det man är dålig på. Vilket naturligtvis är dötrist och leder till att man är halvbra på allt. Det andra sättet att se det på är att fokusera på att utveckla sina styrkor. Acceptera att du är dålig på vissa saker men se istället till att bli riktigt bra på det du har talang för. Betydligt roligare!

Om du accepterar detta tankesätt kan du istället ta upp helt ovidkommande svagheter. Säg till exempel att du söker ett jobb som kreatör. Men säg då att du är en dålig administratör. Eller om du är intresserad av ett jobb som kärnfysiker. Erkänn gärna att du inte är något vidare på att skriva sonetter. Förstår du principen?

För visst är det väl så att du söker jobb som du faktiskt tror att du är bra på? Då finns ingen anledning att hitta på konstlade svagheter bara för att en rekryterare frågar om det.

Nu kom jag in lite på ett sidospår. Det är faktiskt cv jag ska skriva om och inte intervjuer. Men då kan jag passa på att ta upp en sak som är viktig att tänka på. Syftet med ett cv är att du ska få komma på en intervju. Inte att du ska få jobb. Det här viktigt att tänka på. Om du skriver ett cv med syfte att det direkt ska ge dig ett jobb siktar du fel. Med fel mål i sikte är det svårt att träffa rätt.

Det här får mig också att tänka på något som bekymrar många av mina kunder. Att söka ett nytt jobb är rejält påfrestande för självförtroendet. Särskilt om du vill in i en ny bransch. Men att söka ett jobb är inte samma sak som att få det. Så spar gärna dina tankar om huruvida du kommer att klara jobbet eller inte. Söka kan du alltid göra. Det är inte ens säkert att du får ett svar från företaget så varför oroa dig i onödan? Tänk också på att det till stor del är företagets ansvar att ta reda på om du är rätt person för platsen.

Sammanfattning

1. Cv:t är annonsen i din personliga marknadsföringskampanj. Vad innebär det för dig?

2. Cv:t behöver inte ge dig ett jobb. Det räcker om det tar dig till intervju!

3. Ta det lugnt – ta ett steg i taget. Att skicka ett cv är inte detsamma som att få ett nytt jobb.

Pelle Mårtenson arbetar med att hjälpa människor få jobben de vill ha genom stöd vid cv-skrivning, intervjuträning och karriärcoachning.

www.cvskolan.se

0761-99 35 00

Denna artikel är även publicerad på Bohmania– Karriärsajten för oss inom marknad, reklam och kommunikation.