6 tips – Våga ta betalt!

Foto: istock

Din utveckling 19 Apr 2012 07:20

Att sälja sig för billigt kan kosta både en hjärtinfarkt och ett bolag i konkurs, men att sätta prislappen för högt är knappast en bättre lösning. Med säljexpertens tips träffar du prisbilden mitt i prick.

Hemligheten bakom att kunna ta rätt betalt grundar sig så klart i att ha en tjänst eller produkt som kunden är i behov av. När kundnyttan väl är löst gäller det att veta sitt värde och vara självsäker inför prissättningen.
– Det värsta man kan göra är att fastna i portersäcken. Antingen sätter man ett högt pris och säljer mindre eller så sätter man ett lågt pris och säljer mer. De flesta gör inget av det utan hamnar i mitten, säger Karin Klerfelt som driver utbildningsföretaget Astarcan och har 22 års erfarenhet av hur man gör bra affärer. I boken Jacka upp priset – Sluta fega: paketera och sälj delar hon med sig av sina bästa råd.

Det första du måste göra är en prisstrategi. Sedan gäller det att paketera. Tänk all inclusive, köp tre betala för två eller ha två konkreta alternativ att välja mellan för att förenkla för kunden, tipsar Karin Klerfelt.
När det kommer till priset får du inte tveka eller ge rabatt utan vidare.
– Hoppa över otydligheten! Det gäller att övertyga sig själv. Du måste ha en logisk förklaring till hur du har tänkt så att kunden förstår varför.

Men hur vet jag att priset jag har sett verkligen är det rätta?
– Känn efter i magen, det ska kännas rätt. Och kolla konkurrenternas pris, tipsar hon.

För att göra ett så proffsigt intryck som möjligt, som i sig visar att ditt pris är rimligt, gäller det också att kunna sin verksamhet utan och innan samt att skicka ordentliga affärsdokument som exempelvis bekräftelsemejl inför kundbesök, uppföljningsmejl och ordererkännande på beställningar

 

 

Så får du lön för mödan:

1. Visa kunden att affären är lönsam. Du måste själv vara övertygad innan du kan övertyga någon annan.

2. Gör en prisstrategi. På så sätt undviker du att hamna i portersäcken.

3. Gör en prislista och lär dig den utantill. Du får inte tveka när kunden har frågor om priset – det ger ett oseriöst intryck.

4. Paketera dina erbjudanden. Tänk kreativt och förenkla valet för din kund.

5. Lär dig dina repliker som en skicklig ståuppare. Då har du svar på kundens frågor.

6. Stötta affärsprocessen med snygga och professionella affärsdokument.

 

 

Läs mer:

 

Är du en jäkel på att inreda eller vet du allt om hypnos? Kanske kan ditt intresse vara till större glädje än vad du tror. Shortcut har träffat fyra personer som gav Jante en känga och fick en roligare jobbvardag på köpet.
”Jag har fått erbjudande att vara extern konsult till ett företag inom arbetsmiljö. Vad är ett skäligt arvode?”. Shortcuts HR-expert Kristofer har svaret!
Emelie Nyman
Publicerad 19 Apr 07:20

Kommentarer

Fler artiklar i kategorin Din utveckling

Ditt Liv

”Den dagen jag slutar tvivla får ni komma och örfila mig”

Navid Modiri är artist, kommunikatör, kreatör och föreläsare. Plus en massa andra saker. Civilingenjör, som hans mamma hoppades på, är han...

Gör mer av mindre för en hållbar framtid

Är man stor måste man vara snäll. Det har IKEA tagit fasta på och varje dag arbetar Jonas Carlehed och de 135 000 kollegorna världen över...

Sponsrad

Din Karriär

”Ifrågasätt din egen världsbild – hela tiden”

Mästerstrategen Per Schlingmann förklarar hur du skapar förändring och bygger ditt varumärke.

Din Karriär

Engagerat och öppet på Infranord

Banverket Produktions ombildning till Aktiebolaget Infranord har inneburit en stor förändrding och en nytändning.

Sponsrad

Din Karriär

Pessimist? Så kan du gynna företaget

Optimisten gör sig ofta mer hörd på arbetsplatsen än pessimisten. Men är optimister mer värda att lyssna på för företaget? Bokaktuelle...

Dela artikeln

Favoritmarkera

Fler artiklar

Fler artiklar »

Filmer

Fler videos »