6 Feb 2013 kl: 00:00

6 tips som gör din crowdfunding till en succé

En bok om kvinnomisshandel. En skidskola för barn i Afghanistan. Den självgående kameran som tar bilder på exakt allting du gör – hela tiden. Att beskriva vad crowdfunding används till är som att försöka beskriva hur stort universum är. Det verkar inte finnas några begränsningar.

 

En som insett detta är Daniel Daboczyvd och grundare av FundedByMe. Han kom i kontakt med, det egentligen uråldriga, konceptet 2010.

– Många kreativa människor får

lägga ner sina idéer för att de inte får loss kapital. Vi behövde finansiera en idé och pengarna var slut. Fenomenet med crowdfunding hade börjat ta fart i USA och vi tyckte det var häftigt, men svenskar är inte välkomna på amerikanska plattformar. Därför startade vi en egen av ren frustration.

 

Stora möjligheter att nå likasinnade

Givetvis gjordes detta genom crowdfunding. Det visade sig att det inte bara var Daniel Daboczy och hans kollegor som var sugna på idén att ett kollektiv kan gå in och finansiera något. FundedByMe och liknande sidor som amerikanska Kickstarter har blivit en succé. Möjligheten för likasinnade att hitta varandra över nätet har öppnat upp möjligheterna för vem som helst att stödja vad som helst.

 

– Nu kan någon från liten by i Norrland vara lika delaktig i en skiva som görs i Skåne, som någon som bor där nere. Så var det inte förut. Det smakar bättre om man varit med från början, säger Daniel Daboczy.

 

Vill ha större delaktighet

Det finns olika typer av crowdfunding där man får olika stor delaktighet i projektet. I vissa fall kanske du får produkten hemskickad, i andra blir du också delägare i själva företaget. Daniel förklarar varför det senare exemplet är lockande för många:

– Du kommer in i projektet, säger ’wow’ och vill så småningom ha större delaktighet. Men så fort du får grejerna på posten kan du inte följa med på resan längre. Det är det som gör ägandet vackert eftersom du kan få fler produkter och också vara med och dela på en eventuell vinst.

 

Vad är nästa steg för crowdfundingen?

– Det är inte alltid prylar levereras, eller tillverkas alls. Det kan vara sämre kvalitet än förväntat eller förseningar. Vi behöver ta reda på hur vi ska göra det mer substantiellt, vi kan inte hålla på att försöka göra prylar, utan faktiskt göra det. Förhoppningsvis blir det också lättare om staten inför investerarbidrag. För de som vill bli delägare eller för dem som kan erbjuda aktier eller andelar har FundedByMe just introducerat konceptet equity crowdfunding, där ett projekt redan dragit in över en miljon kronor på cirka åtta veckor.


 

Så lyckas du med crowdfunding – 6 tips

Ditt engagemang är oerhört viktigt. Ingenting sker av sig själv och det är mycket jobb för att strida och nå första tröskeln. Ju mer engagerad du är desto bättre går det.

 

Generösa och intressanta belöningar. Du kan inte förvänta dig att någon ska betlala 400 spänn för något som sedan släpps i butik för 99 kronor.

 

Realism. Du kan inte sikta på att få ihop 200 miljoner på två veckor. Sikta på något som är uppnåeligt, sen når du det – och över. På så sätt blir det en success-story. Sikta sedan vidare.

 

Använd success-storyn. Du behöver inte resa hela kapitalet via crowdfunding, men det kan ge bra PR för att få ut snackisen. Passar du för PR? Genom att få ut snackisen kan du testa dig själv, trivs du med att synas i pressen var och varannan dag?

 

Testa din idé på främlingar. Får du okända människor att fatta grejen har du framgången nästan säkrad. Ofta är det där många misslyckas. Om du inte är en bra pitchare – samarbeta med någon.

 

Använd de som vill vara delaktiga. Du kan inte gå hem med pengarna och sen inte höra av dig. Man har många ögon på sig även om man inte lyckas och du måste vilja ha det  – och längta efter det.

 

Läs också: Memoto – en crowdfundad svensk succé